فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

اگر دچار سکته مغزی شده اید که به عنوان CVA نیز  شناخته می شود، می توانید از فیزیوتراپی برای کمک به بازیابی حداکثر تحرک و عملکرد بهره مند شوید. فیزیوتراپی ممکن است در یک بیمارستان یا یک کلینیک انجام شود، اما گزینه دیگر فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل ، یعنی در محیط راحت و آشنای خودتان است. درک اینکه فیزیوتراپی سکته مغزی چیست و چگونه خدمات در خانه ارائه می شوند، می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه در زمینه مراقبت های بهداشتی پس از سکته مغزی کمک کند.

فیزیوتراپی پس از سکته مغزی

اگر دچار سکته مغزی شده اید، احتمالا در مسیر بهبودی، فیزیوتراپی را در محل های متفاوتی تجربه کرده اید یا خواهید کرد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بیمارستان
  • خانه
  • کلینیک

خدمات مراقبت در منزل پس از سکته مغزی ممکن است شامل مراقبت های پرستاری، درمان آسیب شناسی زبان و گفتار (SLP)، کاردرمانی (OT) و فیزیوتراپی (PT) باشد.

دریافت خدمات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

هنگامی که بیمارستان را ترک می کنید، احتمالاً یک متخصص وجود دارد که می تواند شما را در زمینه مراقبت هایی که پس از رفتن به خانه نیاز دارید راهنمایی کند. این فرد یا افراد می توانند به شما در راه اندازی خدمات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل کمک کنند. معمولاً ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی که شما را از بیمارستان مرخص می‌کند با مشورت با خود شما، دریافت خدمات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل را برای شما هماهنگ می کند.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

در صورتی که چنین امکانی در بیمارستان وجود نداشت، لازم است این هماهنگی ها توسط بیمار و اطرافیانش انجام شود. کلینیک فیزیوتراپی یادمان واقع در شهرک غرب، در این زمنیه آماده خدمت رسانی به بیماران عزیز می باشد.

ارزیابی در منزل پس از سکته مغزی

اولین جلسه فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل شما، ارزیابی اولیه خواهد بود. در طول این جلسه، فیزیوتراپی شما در خانه شما با شما ملاقات می کند و وضعیت عملکرد فعلی شما را ارزیابی می کند.

فیزیوتراپ شما با شما و خانواده تان در مورد ماهیت آسیب شما، دوره مراقبتی که تاکنون دریافت کرده اید و سطح قبلی عملکرد و تحرک شما صحبت خواهد کرد. بررسی سابقه پزشکی گذشته شما نیز انجام خواهد شد.

فیزیوتراپیست احتمالاً تست های مختلفی را انجام خواهد داد. این تست ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دامنه حرکت
  • تون و اسپاسم عضلانی
  • استحکام – قدرت
  • تحرک در تخت
  • توانایی انتقال (از تخت به صندلی یا از صندلی به حالت ایستاده)
  • توانایی راه رفتن
  • استفاده از وسیله کمکی
  • مدیریت پله ها
  • ارزیابی تعادل و ایمنی

فیزیوتراپیست از اطلاعات مربوط به اختلالات و وضعیت عملکرد فعلی شما برای ایجاد یک برنامه مراقبت مناسب برای توانبخشی و فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل استفاده خواهد کرد و با شما (و خانواده شما) برای توسعه اهداف فیزیوتراپی همکاری خواهد داشت.

این اهداف ممکن است بهبود تحرک، افزایش قدرت و بهبود حرکت شما در خانه خودتان باشد. هدف کلی فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل این است که به شما کمک کند تا حداکثر تحرک عملکردی خود را به دست آورید تا بتوانید به سطح قبلی فعالیت خود بازگردید.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فرایند فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل بر اساس نتایج ارزیابی اولیه شما بنا خواهد شد. درمانی که دریافت می کنید باید خاص نیازهای شما باشد. درمان های فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل ممکن است شامل اجزای مختلفی باشد.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل و آموزش راه رفتن

یادگیری مجدد راه رفتن پس از سکته مغزی یکی از اهداف اصلی فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل است. فیزیوتراپ شما با شما همکاری خواهد کرد تا نحوه راه رفتن و حرکت در خانه را بهبود بخشد.  همچنین دستگاه کمکی صحیح مورد استفاده را تعیین خواهد کرد. این وسیله ممکن است یک واکر، عصای کواد، عصای زیر بغل یا یک عصای معمولی باشد. فیزیوتراپ، همچنین در مورد اندازه مناسب وسیله مورد نیاز، شما را راهنمایی خواهد کرد.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

تمرینات مخصوص راه رفتن نیز ممکن است انجام شوند. برای تمرین حرکت در جهات مختلف می توان قدم درجا، گام های جانبی و گام های به عقب را انجام داد. همچنین ممکن است تمریناتی برای کار بر روی هماهنگی اندام تحتانی انجام شود.

فیزیوتراپ همچنین بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها را در خانه پس از سکته به شما آموزش می دهد. اگر یکی از پاهای شما ضعیف است یا تحت تأثیر سکته مغزی قرار گرفته است، ممکن است مجبور شوید نحوه مدیریت پله ها را تغییر دهید. به طور کلی، قانون این است که از پای قوی خود برای بالا رفتن از پله ها استفاده کنید و با پای ضعیف خود پایین رفتن از پله ها را شروع کنید.

دستورالعمل های بالینی برای آموزش راه رفتن پس از سکته مغزی

در دستورالعمل‌های بالینی برای بهبودی پس از سکته، انجمن قلب آمریکا و انجمن سکته مغزی آمریکا اکیداً تمرینات فشرده، تکراری و تکلیف حرکتی را برای همه افراد مبتلا به محدودیت راه رفتن پس از سکته توصیه می‌کنند. این مراکز همچنین استفاده از ارتز مچ پا پس از سکته را برای افرادی که دارای اختلالات راه رفتن قابل اصلاح هستند (به عنوان مثال، افتادگی پا) برای بهبود تحرک توصیه می کنند.

آموزش تحرک در تخت با فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

ممکن است پس از سکته مغزی در حرکت در رختخواب مشکل داشته باشید و فیزیوتراپ شما ممکن است روی تحرک تخت در خانه با شما کار کند که ممکن است شامل حرکات مختلفی در رختخواب باشد مانند:

  • غلط زدن
  • نشستن
  • در حالت نشسته جابجا شدن

ممکن است تمرینات خاصی برای کمک به بهبود تحرک شما در تخت انجام شود. بریج و بلند کردن پاها به شکل صاف می تواند به بهبود قدرت لگن کمک کنند و ورزش های مفید برای افزایش دامنه حرکتی اندام فوقانی می توانند به شما کمک کنند از شانه هایتان به طور مؤثرتری برای حرکت در رختخواب استفاده کنید.

آموزش انتقال در فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

انتقال، توانایی حرکت از یک صندلی یا سطح به صندلی یا سطح دیگر است. اسپاسم عضلانی، ضعف یا عدم هماهنگی ممکن است انتقال را پس از سکته دشوار کند. فیزیوتراپیست شما ممکن است نیاز ببینید برای بهبود توانایی شما در انتقال با شما همکاری کند. انواع انتقال انجام شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نشسته به ایستادن و ایستاده به نشسته
  • صندلی به تخت و تخت به صندلی
  • صندلی به صندلی دیگر

گاهی اوقات لازم است از یک تخته اسلاید برای کمک به انتقال از یک سطح به سطح دیگر استفاده شود. در این صورت فیزیوتراپیست تخته اسلاید را به خانه شما می آورد تا استفاده از آن را تمرین کنید. اگر این وسیله برای کمک به انتقال ایمن شما موثر باشد، فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک کند تا این وسیله را برای استفاده دائمی در خانه تهیه کنید.

نقش ورزش در فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

ورزش باید جزء اصلی فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل باشد. ورزش می تواند به بهبود دامنه حرکتی، قدرت، هماهنگی و تعادل کمک کند. فیزیوتراپیست شما ممکن است در طول جلسات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل تمریناتی را انجام دهد. همچنین ممکن است یک برنامه ورزشی در خانه را برای شما تجویز کند تا به طور مستقل انجام دهید. تمرینات متداول انجام شده در خانه پس از سکته مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بالا آوردن پا به صورت مستقیم

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

این تمرین قدرت و عملکرد مفصل ران را بهبود می بخشد. برای بالا بردن پاها به صورت مستقیم، به پشت دراز بکشید و به آرامی یک پا را حدود 30 سانتی متر از روی تخت بلند کنید. این وضعیت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس پا را به آرامی پایین بیاورید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

پل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

پل ها می توانند قدرت لگن را بهبود بخشند و به تحرک در تخت کمک کنند. برای اجرای پل یا بریج، به پشت دراز بکشید و هر دو زانو را خم کنید و کف پاهایتان را صاف روی تخت بگذارید. باسن و لگن خود را حدود 15 سانتی متر به سمت بالا بلند کنید و سپس به آرامی پایین بیاورید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

ضربه زدن با انگشتان پا

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

 به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. عضلات شکم خود را سفت کنید و به آرامی یک پا را بالا بیاورید. سپس به آرامی پا را پایین بیاورید و انگشت پا را روی تخت بزنید. این حرکت را 10 بار برای هر پا تکرار کنید.

پمپ مچ پا

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

 انجام این تمرین برای کمک به جریان یافتن خون از پاها به سمت قلب مهم است. ممکن است به کاهش احتمال لخته شدن خون کمک کند. برای انجام این کار، کافی است در رختخواب دراز بکشید و حدود 15 بار مچ پاهای خود را بالا و پایین کنید. این کار را می توان در حالت نشسته نیز انجام داد.

کشش پاها در حالت نشسته

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

روی یک صندلی بنشینید و به آرامی یک پا را تا جایی که ممکن است صاف کنید. 10 تا 15 تکرار را روی هر پا داشته باشید.

راه رفتن نشسته

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

روی یک صندلی بنشینید و به آرامی در جای خود حرکت راه رفتن در جا را به صورت نشسته انجام دهید. این کار را 10 تا 15 بار برای هر پا تکرار کنید.

تمرینات تعادل در حالت ایستاده

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

در حالی که یک جسم ثابت مانند پیشخوان آشپزخانه را گرفته اید، به سادگی یک پا را بالا بیاورید و آن را به مدت 10 ثانیه نگه دارید. برای پای دیگر نیز همین کار را تکرار کنید. (این تمرین، برای حفظ ایمنی، فقط باید تحت نظارت دقیق فیزیوتراپیست شما انجام شود.)

تمرینات دامنه حرکتی اندام فوقانی

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

اغلب پس از سکته مغزی، شانه یا شانه‌های شما ممکن است سفت یا ضعیف شوند. برای بهبود تحرک بازو، به سادگی در رختخواب دراز بکشید و دستان تان را به هم قفل کنید. هر دو دست را تا جایی که ممکن است بالا بیاورید. سپس دست ها را به آرامی پایین بیاورید و این کار را 10 تا 15 بار تکرار کنید.

تحمل وزن

این حرکت، تمرین خوبی برای بهبود توانایی شما در تحمل وزن از طریق بازو یا بازوها است. برای انجام این کار، کافی است پشت میز یا کانتر آشپزخانه بایستید و به دستان تان که روی پیشخوان قرار داه اید، تکیه دهید. چند ثانیه این حالت را نگه دارید و سپس روی دست دیگرتان تکیه دهید. این کار را می توانید به صورت نشسته روی تخت نیز انجام دهید، با قرار دادن دست خود روی تخت و تکیه دادن به آن.

به خاطر داشته باشید که هر تمرینی برای هر فردی مناسب نیست. شما باید با فیزیوتراپیست برنامه فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل خودتان صحبت کنید تا مطمئن شوید که تمرینات مناسب را برای شرایط خاص خودتان انجام می دهید. قبل از صحبت و مشورت با فیزیوتراپیست، هیچ تمرینی انجام ندهید.

تمرین هماهنگی در فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپیست شما همچنین ممکن است برای کمک به بهبود هماهنگی کلی در طول جلسات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل با شما همکاری کند. فیزیوتراپ ممکن است حرکات آهسته را با قدم زدن هدفمند انجام دهد تا نحوه حرکت بدن بیمار را بهبود بخشد. برخی از این حرکات ممکن است غیرفعال باشند، یعنی در این حرکت ها، فیزیوتراپیست بدن شما را برای شما حرکت می دهد. سایر حرکات فعال هستند، جایی که شما از عضلات تان برای حرکت به روش های هماهنگ برای بهبود تحرک عملکردی کلی استفاده می کنید.

استفاده از ارتز در فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

پس از سکته مغزی، ممکن است به ارتز و بریس های خاصی نیاز داشته باشید تا به حرکت بهتر شما کمک کنند. این وسایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارتز مچ پا (AFO)
  • ارتز زانو و مچ پا (KAFO)
  • اسلینگ
  • بریس مچ و ارتز دست

دستگاه مورد استفاده باید برای نیازهای خاص شما مفید باشد و باید برای کمک به حرکت موثرتر بدن یا بهینه سازی موقعیت بدن برای فعالیت های کاربردی و افزایش راحتی استفاده شود. فیزیوتراپیست شما می تواند تعیین کند که کدام ارتز مورد نیاز شما است و می تواند به شما در تهیه آن کمک کند.

گاهی اوقات پس از سکته مغزی، ممکن است علاوه بر خدمات فیزیوتراپی، به کاردرمانی(OT)  نیز نیاز داشته باشید. به این ترتیب، کاردرمان و فیزیوتراپ شما می توانند برای بهبود تحرک و فعالیت های عملکردی شما در زندگی روزمره با هم کار کنند.

پس از فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

با پیشرفت در توانبخشی در خانه پس از سکته مغزی، امیدواریم متوجه شوید که حرکت برایتان آسان‌تر است و می‌توانید در انجام کارها مستقل‌تر باشید. فیزیوتراپیست شما می تواند پیشرفت شما را ارزیابی کند و تعیین کند که آیا به اهداف خود می رسید یا خیر.

پس از اینکه به اهداف خود رسیدید (یا مشخص شد که از فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل حداکثر استفاده را برده اید)، درمانگر شما ممکن است توقف خدمات را توصیه کند. طرح جدید ممکن است شامل یک برنامه ورزشی به روز شده در منزل، پیگیری مراقبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما، یا ادامه فیزیوتراپی در یک کلینیک باشد.

از آنجایی که آسیب وارد شده توسط سکته مغزی در افراد متغیر است، نمی توان گفت که چه مدت به فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل نیاز دارید. مطمئن شوید که برای درک شراط خاص خودتان حتما با ارائه دهندگان خدمات درمانی مشورت کنید.

سخن آخر

سکته مغزی می تواند یک آسیب ترسناک باشد و به طور قابل توجهی توانایی حرکت و عملکرد طبیعی شما را مختل کند. فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل می تواند به بهبود عملکرد شما در خانه و در جامعه بعد از سکته مغزی کمک کند. تیم فیزیوتراپی و توانبخشی ما می تواند با شما و خانواده شما برای بهبود ایمنی و تحرک تان همکاری کند. به این ترتیب می توانید به سرعت کارهای عادی و فعالیت های تفریحی خودتان را از سر بگرید.