فیزیوتراپی سندروم تونل کارپال – CTS

سندروم تونل کارپال

در این مطلب به آشنایی با سندروم تونل کارپال مچ دست، علائم، درمان و فیزیوتراپی سندروم تونل کارپال می پردازیم.

تونل کارپال گذرگاه باریکی در قسمت مچ دست است. کف این تونل توسط استخوان های مچ تشکیل شده و رباط محکمی سقف آن را ایجاد می کند.

عصب مهمی به نام عصب مدیان در داخل تونل کارپال قرار دارد و حس پوست انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت حلقه را تامین می کند.

همچنین این عصب موجب حرکت برخی از عضلات اطراف انگشت شست می شود.

سندرم تونل کارپال – CTS- هنگامی رخ می دهد که به دلایل مختلفی به عصب مدیان فشاری وارد شود.

علائم سندروم تونل کارپال چیست؟

بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در اطراف انگشت شست، اشاره و انگشت میانی از شایع ترین علائم سندرم تونل کارپال است.

این سندروم ممکن است با ناراحتی مچ دست همراه باشد. گز گز انگشتان در شب قابل توجه است و می تواند باعث بیدار شدن شما شود.

سایر علائم شایع سندرم تونل کارپال عبارتند از:

• درد مچ دست، به ویژه در شب
  • ضعف دست و انگشت شست
  • مشکل در گرفتن اشیاء
  • انتقال درد تا بازو

چه عواملی باعث ایجاد تونل کارپال می شود؟

سندروم تونل کارپال در اثر فشرده سازی عصب مدیان در تونل کارپال ایجاد می شود.

این سندروم می تواند ناشی از باریک شدن تونل، بزرگ شدن محتوای تونل یا تورم عمومی در منطقه باشد.

این اتفاق معمولاً در افراد مسن، در دوران بارداری و مرتبط با شرایط زیر ایجاد می شود:

• آرتروز مچ دست
  • شکستگی مچ دست
  • تاندون های ضخیم
  • التهاب تاندون
  • ایجاد تورم به دلیل ترومای دست

تشخیص سندروم تونل کارپال

اگر علائم و نشانه های سندرم تونل کارپال را دارید، به یک پزشک مراجعه کنید تا در تشخیص این بیماری کمک کند.

تشخیص سندرم تونل کارپال توسط پزشک معالج و فیزیوتراپیست قابل تشخیص است.

ارزیابی بالینی، انجام چند تست ساده در کلینیک و گاهی بررسی هدایت عصبی جهت تشخیص این سندروم انجام می شود.

فیزیوتراپی سندروم تونل کارپال

بستن آتل

آتلی که مچ دست را در حالتی خنثی یا با یک خمیدگی اندک رو به جلو قرار می دهد، در تونل کارپال بیشترین فضا را ایجاد می کتد و فشار بر عصب مدیان را تسکین می دهد.

آتلی که مچ دست را در حالت پهن (قوس عقب) نگه دارد می تواند با کم کردن فضای تونل کارپال باعث بدتر شدن علائم آن شود.

در موارد شدیدتر، ممکن است به یک آتل مچ دست و انگشت به صورت تمام وقت نیاز باشد.

مشاوره ارگونومیک

با اجتناب از موقعیت های مچ دست و فعالیت هایی که باعث افزایش فشار در تونل کارپال می شوند، می توان شدت علائم را کاهش داد.

تمرینات نرم تاندون

حرکت ملایم چهار انگشت موجب حرکت بین تاندون های مختلف و عصب می شود و تورم چسبندگی های کوچکی که به دلیل تورم در ناحیه ایجاد می شوند را کاهش می دهد.

کنترل تورم

با توجه به علت سندروم ممکن است نیاز به مچ بند طبی و سایر تکنیک ها جهت کاهش تورم باشد.

نرم کردن عصب

حرکات ملایم بازو و گردن شما باعث بهبود حرکت عصب مدیان و کمک به بهبود عصب بعد از فشرده سازی در تونل کارپال می شود.

حرکت ملایم عصب ممکن است جریان خون به عصب را افزایش دهد و موجب بهبود علائم می شود.

تقویت دست

ممکن است لازم باشد بعد از بهبودی علائم سندرم تونل کارپال، دست خود را تقویت کنید.

عمل جراحی برای درصد کمی از مبتلایان به سندرم تونل کارپال مورد نیاز است.

در صورت از دست دادن حس یا ناتوانی در انقباض عضلات تأمین شده توسط عصب مدیان، مراجعه به جراح ضروری است.

ممکن است بعد از عمل جراحی نیاز به انواع دیگر درمان ها مانند کنترل اثر زخم، حساسیت زدایی و انجام تمرینات ویژه باشد.

لطفا برای دریافت بهترین نتیجه درمانی، به یک فیزیوتراپیست متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

میزان تاثیر فیزیوتراپی در درمان سندروم تونل کارپال چقدر است؟

فیزیوتراپی سندروم تونل کارپال

فیزیوتراپی بهترین نتیجه را در سندرم تونل کارپال در هنگام شروع درمان (در سه ماه اول) و خفیف بودن علائم، می دهد.

بستن آتل به مدت 5-6 هفته، حتی در شب، توصیه شود.

در موارد شدیدتر و طولانی مدت، با بی حسی دائمی یا ضعف در عضلات انگشت شست، انجام عمل جراحی برای بهبود علائم لازم خواهد بود.

این بیماری را هیچوقت به حال خود رها نکنید زیرا ممکن است باعث آسیب دائمی به عصب و عضلات شود.

فیزیوتراپی با بیمه در تهران

چه کارهایی در خانه می توان انجام داد؟

سعی کنید از موقعیت و حرکاتی که علائم شما را بدتر می کند، به ویژه کارهای تکراری در موقعیت های ضعیف مچ دست یا حالت ایستایی آن، جلوگیری کنید.

پوشیدن آتلی در شب که مچ دست را در حالت خنثی یا کمی خم به جلو قرار می دهد، معمولا در کاهش علائم مؤثر است و همچنین در طول روز نیز می توان جهت کاهش علائم آتل پوشید.

مواظب باشید از پوشیدن آتلی که مچ دست شما را عقب نگه می دارد و در اکثر فروشگاه ها وجود دارد، خودداری کنید، زیرا این حالت مچ دست ممکن است علائم شما را افزایش دهد.

با بالا نگه داشتن دست یا با پوشیدن یک مچ بند طبی، تورم دست را کاهش دهید.

توصیه های مربوط به فیزیوتراپیست خود را دنبال کنید.

چه مدت زمان جهت بهبود علائم نیاز است؟

در موارد خفیف، استفاده صحیح از آتل به خصوص در شب، معمولاً در کاهش علائم تأثیر فوری خواهد داشت.

اگر با فیزیوتراپی، خود مراقبتی و آتل علائم بیماری تسکین نیافت، در این صورت فیزیوتراپیست یا پزشک معالج عمل جراحی را پیشنهاد می کند.

برای درمان آسیب های مچ دست و فیزیوتراپی مچ دست به خصوص فیزیوتراپی تونل کارپال متخصصین کلینیک فیزیوتراپی یادمان در خدمت شما هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و نحوه ارائه خدمات و مشاوره با ما تماس بگیرید