فیزیوتراپی تورم ستون فقرات کمر یا اسپوندیلوآرتریت محوری

تورم ستون فقرات کمر یا اسپوندیلوآرتریت محوری (axial SpA) یکی از دلایل غیر معمول درد پایین کمر است.

SpA مخفف اسپوندیلیت است که یک عبارت پزشکی برای یک ستون فقرات ملتهب به حساب می آید.

حدود ۵ نفر از هر هزار نفری که دچار درد پایین کمر هستند، مبتلا به تورم ستون فقرات تشخیص داده می شود.

التهاب ستون فقرات دسته ای از بیماری ها است که شامل تورم های طولانی مفاصل و رباط های ستون فقرات و همچنین قسمت های دیگر بدن میشوند.

برای مثال، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بگویند که علاوه بر درد کمر، ناراحتی های دیگری مانند درد در سایر مفاصل، قرمزی و تورم چشم ها یا پوست و یا ناراحتی معده نیز دارند.

این بیماری بیشتر در میان مردان و افراد زیر ۴۰ سال شیوع دارد.

چه عواملی سبب تورم ستون فقرات در کمر می‌شوند؟

دلیل اصلی التهاب ستون فقرات هنوز به خوبی درک نشده است.

بعضی باور دارند که این مشکل مربوط به سیستم خود ایمنی بدن است که زمانی اتفاق می افتد که مکانیسم امنیتی بدن بیش از حد کار کند.

این سیستم ایمنی بیش فعال است که منجر به تورم ستون فقرات و قسمتهای دیگر بدن میشود.

داروهای تجویز شده توسط یک روماتولوژیست می‌تواند به طور موثری علائم را کنترل کند، همچنین فیزیوتراپیست با ارائه تمرین های مناسب، کمک شایانی به شما می کند.

چگونه متوجه شویم که دچار التهاب ستون فقرات هستیم؟

اسپوندیلوآرتریت محوری باید توسط یک روماتولوژیست تشخیص داده شود.

شما نمی توانید خودتان تورم ستون فقرات در کمر را تشخیص دهید فیزیوتراپیست شما برای تشخیص بین این بیماری و دیگر دلایل درد پایین کمر آموزش دیده است.

آنها این کار را با پرسیدن یک سری سوالات در مورد درد شما و با معاینه ی کمر شما انجام می دهند.

اگر فیزیوتراپیست تان گمان کند که شما مبتلا به التهاب ستون فقرات در کمر هستید، در مورد ارجاع شما به متخصصین دیگر برای انجام بررسی های بیشتر با شما صحبت خواهد کرد.

فیزیوتراپی تورم ستون فقرات کمر

فیزیوتراپی چگونه می تواند در درمان اسپوندیلوآرتریت محوری مفید باشد؟

فیزیوتراپیست ها می توانند در مورد تعیین نیاز به ارجاع به متخصصین دیگر برای انجام آزمایشات و درمانهای بیشتر به شما کمک کنند.

زمانی که تشخیص قطعی برای این آسیب داده نشود، اغلب در مراحل اولیه درمان از روش های محافظه کارانه استفاده میشود.

این نوع درمان ها می‌توانند شامل آموزش، تمرین ها و روش های خود مراقبتی باشند. فعال ماندن و تحرک داشتن برای شما اهمیت زیادی دارد.

فیزیوتراپی چقدر در درمان تورم ستون فقرات موثر است؟

یک فیزیوتراپیست می تواند عضوی از تیمی باشد که برای کنترل التهاب ستون فقرات کمر تشکیل می شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند که برنامه های ورزشی مخصوص می توانند تحرک و عملکرد را بهبود ببخشند.

برای ارزیابی میزان تاثیر فیزیوتراپی در درمان افراد مبتلا به تورم ستون فقرات به مطالعات بیشتری نیاز است و پزشک یا فیزیوتراپیست باید بتواند معاینات را به صورت دقیق تر انجام دهد.

کارهایی که میتوانید در خانه انجام دهید

بهتر است که با روماتولوژیست و فیزیوتراپیست در این باره صحبت کنید تا بتوانید برنامه خاصی را تهیه کنید که مناسب شرایط شما باشد.

بعضی از موارد کلیدی که می‌توان به آن اشاره کرد، آموزش در مورد تورم ستون فقرات ، ارائه توصیه هایی در مورد مراقبت از خود، ورزش و نظارت دقیق بر روی دارو ها و بیماری ها توسط روماتولوژیست است.

چقدر طول میکشد تا حالتان بهتر شود؟

انواع مختلفی از التهاب ستون فقرات وجود دارد و بعضی از آنها شدیدتر از سایرین هستند.

در میان افرادی که نشانه های اولیه را دارند، بیماری تنها حدود ۵ درصد از آنها تا نوع شدید پیشرفت می کند، در حالیکه تورم ستون فقرات معمولاً شکلی از ابتلا به آرتروز در طولانی مدت است که نیاز به کنترل مداوم دارد، بعضی از افراد خود به خود بهبود پیدا می کنند.

شاید دانستن این موضوع برایتان مفید باشد که بدانید بعضی از افراد مبتلا به التهاب ستون فقرات در کمر در مسابقات ورزشی معتبر نماینده کشورشان بوده اند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی و درمان دردهای کمر

برای معاینه و تشخیص علت درد کمر و به خصوص درد پایین کمر می توانید با کلینیک فیزیوتراپی یادمان در غرب تهران و سعادت آباد تماس بگیرید.

توجه داشته باشید که در کلینیک یادمان متخصصین ارتوپدی و ستون فقرات نیز در کنار فیزیوتراپیست ها برای درمان آسیب های کمر و دردهای ناحیه کمر همراه با شما خواهند بود.

با کلینیک فیزیوتراپی یادمان تماس بگیرید! 02188088541 – 02188074196

آدرس و اطلاعات تماس کلینیک