عوارض فیزیوتراپی

فیزیوتراپی جزء حیاتی نقاهت بعد از بیماری، آسیب یا جراحی است. معمولا اینطور به نظر نمی رسد که درمان های فیزیوتراپی دارای عوارض باشند اما در اینجا به مواردی که ممکن است فرد با آنها مواجه شود می پردازیم.

فیزیوتراپی با استفاده از درمان هایی همچون تحریک الکتریکی و اولتراسوند به کاهش درد و ارتقاء بهبودی کمک می کند.

ورزش، تحرک بعد از نقاهت، بالا و پایین رفتن از پله با رعایت نکات ایمنی و فعالیت هایی جهت بهبود تعادل برای بازیابی استقلال فرد تجویز می شوند.

با این وجود، دوره درمان فیزیوتراپی می ‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد. به حداقل رساندن این عوارض با مورد ملاحظه قرار دادن آن در طول فیزیوتراپی و مشورت با پزشک ضروری است.

درد همراه با درمان

عوارض فیزیوتراپی

یکی از مهم ترین عوارضی که ممکن است در روند فیزیوتراپی تجربه کنید، درد است.

این درد احتمالاً طی توانبخشی و نقاهت افزایش یافته و منجر به سرگیجه و کاهش قدرت تحرک شود.

مطرح کردن این مشکلات با فیزیوتراپیست و پزشک بسیار ضروری است. ممکن است درمانی جایگزین به کاهش درد کمک کند.

برای کمک به کنترل درد، پزشک احتمالاً خوردن داروی خوراکی مثل مُسکن، ۳۰ دقیقه قبل از شروع درمانی را تجویز کند.

گرما، یخ گذاری یا کرم های موضعی بعد از جلسه طبق دستور تراپیست سبب کاهش درد می شوند.

ورم

یکی دیگر از عوارض فیزیوتراپی، ورم است. با به چالش کشیدن عضلات، رباط ها و تاندون ها برای قوی تر کردن شان، بدن ممکن است با افزایش اِدِم و ورم پاسخ دهد.

ادم باعث بروز درد اضافه و محدودیت های عملکردی می ‌شود.

با تراپیست صحبت کرده یا از سرما و گرما تراپی جهت کنترل ورم استفاده کنید چون درد و ورم را کم کرده و هم زمان جریان خون را افزایش می ‌دهد.

فقدان نتیجه مساعد از فیزیوتراپی

فقدان نتیجه مساعد

همراه با هر گونه مداخلات درمانی، شرکت در جلسات فیزیوتراپی هیچ تضمینی برای بهبود یا حذف کامل علائم نمی ‌کند.

به خاطر نا امید کننده بودن این موضوع، شاید بخواهید جلسات درمانی را در میانه راه قطع کنید.

تکمیل نکردن تراپی هم منجر به درد بلند مدت و آسیب دوباره خواهد شد. پس به انتها رساندن تراپی بسیار مهم است.

با تراپیست مشورت کنید و هدف‌ های شخصی تان را مطرح کرده و تا جایی که می توانید توضیحات تان مفصل باشد.

تراپیست احتمالاً بتواند مسیر درمان را به سمت رسیدن به هدف های بیمار هدایت کرده و در سبک زندگی فرد تغییراتی ایجاد کند تا نتایج خوبی حاصل شود.

مشکلات احساسی– روانی

ممکن است فشارهای روانی احساسی در زمان تراپی تجربه کنید. جلسات تراپی مکرر، درد، پیشرفت کند و زمان طولانی مدت جلسه می ‌توانند آزاردهنده باشند.

مشکل خود را با خانواده و دوستان تان مطرح کنید و در مورد نگهداری کودک، آماده کردن غذا و حمل و نقل از کسی کمک بگیرید تا تمرکزتان فقط روی تراپی باشد.

با مشاور حرفه ای ملاقات کنید تا شما را در مورد برگشتن به کار راهنمایی کند.

صرف نظر از فشار ها و مشکلاتی که با آن روبرو هستید، فعال بودن سبب می شود کنترل اوضاع را به دست گرفته و به تغییراتی بلند مدت و کوتاه مدتی که مواجه شده اید، پاسخی مناسب دهید.

بیشتر بخوانید: فواید فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در صورتی که زیر نظر کارشناس مربوطه انجام شود، هیچ گونه عوارضی نخواهد داشت.

از آنجایی که در فیزیوتراپی از هیچ گونه دارو و یا روش تهاجمی استفاده نمی شود، عوارضی هم در انتظار بیمار نخواهد بود.

لازم به ذکر است که دستگاه های الکتروتراپی که در فیزیوتراپی استفاده می شوند، دارای درجه ولتاژ و فرکانس هستند، در صورتی که فرد غیر کارشناس از دستگاه استفاده کند و در تعیین شدت ولتاژ یا فرکانس دچار خطا شود، این خطا میتواند منجربه کجی عضله، افتادگی آن و یا افزایش درد شود.

خواهشمندیم در انتخاب مرکز درمانی خود، نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید.

انجام درمان های فیزیوتراپی زیر نظر متخصصین مجرب و استفاده از یک برنامه درمانی جامع شامل انواع درمان های فیزیوتراپی به شما کمک می کند که در طول درمان کمتر دچار ناراختی و نگرانی شوید.

برای مشاوره با متخصصین ما در کلینیک یادمان با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره های تماس کلینیک فیزیوتراپی یادمان : 02188088541 / 02188074196

جهت اطلاع از آدرس کلینیک و ارتباط با ما به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.