گرفتگی یا کرامپ پا

گرفتگی پا

گرفتگی یا کرامپ عضله پا تجربه ای عذاب آور بوده و می تواند بسیار سخت و دردناک باشد. اغلب هنگام خواب و در کمال آرامش به سراغ فرد می آید، او را با واکنشی سریع بیدار می کند و مدام شدید تر می شود.

در بعضی موارد این گرفتگی ها قابل پیشگیری هستند.

گرفتگی پا به چه شکل است؟

عضلات زمانی دچار گرفتگی یا کرامپ می ‌شوند که به صورت غیر اختیاری منقبض شوند. دردی گره ای در عضله پا به وجود می آید و فرد را بی ‌حرکت نگه می دارد.

گرفتگی پا بیشتر در عضله ساق پا شایع است اما در ران، کفل و پا هم دیده شده است. عموما فقط چند لحظه طول می کشد و بعد عضله شل می شود، رها شده و درد از بین می رود.

گرفتگی پا

علل بروز گرفتگی پا

مسائل مختلفی سبب گرفتگی پا می ‌شوند اما در کل هیچ توضیحی برای این گرفتگی ها وجود ندارد. چون اغلب در شب رخ می‌ دهد، پا کمی خم می شود و به پایین آویزان است.

برخی می گویند که این حالت سبب بروز اسپاسم خواهد شد. اگر می خواهید از بروز مجدد این گرفتگی پیشگیری کنید بهترین راه به حداقل رساندن شرایطی است که باعث افزایش احتمال بروز این عارضه می شود.

سبک زندگی

فعالیت های خاصی هستند که فرد را بیشتر در معرض این گرفتگی ها قرار می دهند مثل ورزش های سنگینی که به پا فشار می آورند همچون:

•  دویدن
  •  بدنسازی پا
  • ورزش هایی که بیشتر نیازمند دویدن هستند مثل فوتبال یا بسکتبال

برخی متخصصان می ‌گویند خستگی عضله از علل اصلی این انقباضات است. ریسک وقتی بیشتر می‌شود که این عضلات در هوای گرم خسته شوند یا بدن بی آب  بماند.

می توانید از فعالیت هایی که سبب کرامپ پا می ‌شوند جلوگیری کنید، به قدر کافی آب بنوشید و اوقاتی که خسته اید ورزش نکنید.

دلایل پزشکی

بارداری، علاوه بر برخی بیماری های خاص باعث افزایش ریسک گرفتگی پا می شود. اگر باردار هستید و یا هر کدام از این بیماری‌ ها را دارید و کرامپ پا را تجربه می کنید با پزشک خود مشورت کنید:

•  بیماری ادیسون
  • اختلال مصرف الکل
  • نارسایی کلیه
  • مشکلات تیروئید
  •  پارکینسون
  •  دیابت نوع دو
  • سارکوییدوز
  • سیروز(به ویژه در کبد)
  •  بیماری ‌های عروقی

علاوه بر آن، داروهایی که باعث گرفتگی پا می شوند این ها هستند:

•  قرص های ضد بارداری
  • داروهای مدر
  • ناپروکسن
  •  داروهای آسم، آلبوترول
  • استاتین‌ها

درمان گرفتگی پا

باید از مسایلی که سببب بروز این عارضه می شوند جلوگیری کرد. اگر گرفتگی دردناک است، باید بدانید چه باید کرد.

در صورت تجربه گرفتگی، آن قسمت را به آرامی بکشید و ماساژ دهید. اگر ساق پا است عضله پای خود را بکشید یا اگر درد غیر قابل تحمل است با پاشنه راه بروید.

در کل، گرفتگی بعد از چند دقیقه رفع می ‌شود اما اگر مدام رخ می ‌دهد با پزشک خود صحبت کنید. هیچ دارویی برای درمان این مشکل وجود ندارد.

اگر این گرفتگی ها به علت بیماری دیگری است، درمان آن بیماری ها باعث رها شدن از شر گرفتگی ها می ‌شود.

بیشتر بخوانید: ماساژ نقاط ماشه ای

متخصصین ما می توانند در تشخیص علت کرامپ یا گرفتگی نواحی پا به شما کمک کنند و با تهیه یک برنامه درمانی شخصی برای شما بهترین و مناسب ترین راهکاری های فیزیوتراپی را برای درمان مشکل شما به کار خواهند گرفت.

شماره های تماس کلینیک فیزیوتراپی یادمان : 02188088541 / 02188074196

آدرس و اطلاعات تماس با کلینیک فیزیوتراپی یادمان