متخصص مغز و اعصاب ، نورولوژیست

نورولوژیست ها ، پزشکانی هستند که مشکلات مربوط به سیستم مغزی و عصبی را تشخیص داده و درمان می کنند.

این پزشکان جراحی انجام نمی دهند.

اگر پزشک گمان کند فرد، مبتلا به نوعی بیماری است که نیازمند مراقبت تخصصی دارد، یکی از تشخیص های ممکن، نیاز بیمار به مراجعه به یک نورولوژیست خواهد بود.

یک نورولوژیست ، حداقل یک مدرک دانشگاهی دارد و 4 سال در دانشکده پزشکی تحصیل می کند، به علاوه 1 سال دوره اینترنی و 3 سال آموزش تخصصی در حوزه نورولوژی را گذرانده است.

بسیاری از آن ها، زمان مضاعفی را نیز صرف یادگیری یک زمینه خاص، مثل اختلالات حرکتی یا مدیریت درد می کنند.

برخی از عارضه هایی که توسط نورولوژیست درمان می شود عبارت اند از:

معاینه نورولوژیکی

هنگام مراجعه به نورولوژیست، او با فرد در مورد سابقه پزشکی و علائم وی صحبت خواهد کرد.

معاینه فیزیکی نیز روی بیمار انجام خواهد شد که این معاینه روی مغز و اعصاب او تمرکز دارد.

او، موارد زیر را نیز بررسی خواهد کرد:

• وضعیت روانی
  • تکلم
  • بینایی
  • قدرت و استحکام
  • هماهنگی
  • رفلکس ها
  • احساس (توانایی حس کردن)

تست های تشخیصی برای بیماری های نورولوژیک

ممکن است نورولوژیست، پس از معاینه بتواند تشخیص خوبی انجام دهد، اما احتمالا به تست های دیگر برای تایید آن نیاز است.

بر اساس علائم فرد، این تست ها شامل موارد زیر است:

• تست های خونی و ادراری، به منظور بررسی عفونت، سموم یا اختلالات پروتئینی.
  • تست های تصویربرداری از مغز یا ستون فقرات برای بررسی تومور، آسیب مغزی یا مشکلات مربوط به عروق خونی، استخوان ها، عصب ها یا دیسک ها.
  • بررسی عملکرد مغزی به کمک روشی به نام الکتروانسفالوگرافی یا EEG.

این تست، در صورت ابتلا به حملات انجام می شود. پچ های کوچکی، به نام الکترود روی جمجمه قرار می گیرند و به کمک سیم هایی به یک دستگاه متصل می شوند.

دستگاه، فعالیت الکتریکی درون مغز را ثبت می کند.

• تست ارتباط بین عصب و ماهیچه ای که با آن کار می کند، که الکترومایوگرام یا EMG نام دارد. این تست به کمک الکترودهایی که روی پوست قرار می گیرند یا سوزنی که درون ماهیچه کار گذاشته می شود، اجرا می شود.
  • مجموعه ای از تست ها به نام پتانسیل فراخوانده، به منظور اندازه گیری پاسخ مغزی به تحریک شنوایی، بینایی و عصب های معین.

این تست ها مشابه EEG هستند، با این تفاوت که پزشک، صداهایی را ایجاد خواهد کرد یا چراغ های چشمک زن را روشن خواهد کرد تا چگونگی پاسخ مغز را مشاهده کند.

• مقدار اندکی مایع، از ستون فقرات برداشته می شود تا از نظر وجود خون یا عفونت، بررسی شود.
  • بیوپسی ماهیچه یا عصب، برای بررسی وجود نشانه های اختلالات عصبی-ماهیچه ای معین.

مقدار اندکی از بافت، برداشته می شود و تحت میکروسکوپ بررسی می شود.

پزشک نورولوژیست

استفاده حداکثری از زمان ملاقات

موارد زیر به آمادگی برای مشاوره، کمک می کند:

• علائم و سایر اطلاعات مربوط به سلامتی خود، از جمله داروها، آلرژی ها، بیماری های قبلی و سابقه بیماری در خانواده را بنویسید.
  • لیستی از سوالات خود تهیه کنید.
  • از قبل، نتایج تست های قبلی خود را برای نورولوژیست بفرستید یا آن ها را با خود ببرید.
  • یکی از دوستان یا اعضای خانواده را با خود ببرید تا مطمئن شوید هیچ مطلبی را از دست نمی دهید.

نورولوژیست ، احتمالا اطلاعات زیادی را در اختیار شما می گذارد، بنابراین بهتر است یادداشت بردارید.

اگر در مورد مطلبی، سردرگم هستید، از سوال کردن هراس نداشته باشید.

مطمئن شوید که متوجه تشخیص صورت گرفته و درمان آن و گام های بعدی مورد نیاز شده اید.

بیشتر بخوانید: دکتر بابک جلالیان متخصص مغز و اعصاب
بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی برای ریکاوری پس از سکته

کلینیک چند درمانی یادمان بر آن است که خدمات همه جانبه ای را به بیماران ارائه دهد.

در صورت نیاز به انجام تست نواز مغز یا انجام درمانهای توانبخشی (از جمله فیزیوتراپی پس از سکته مغزی)، می توانید از خدمات آزمایشگاهی و فیزیوتراپی کلینیک چند درمانی یادمان استفاده کنید.

\برای مشاوره و درمان با ما تماس بگیرید