فیزیوتراپی فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک وضعیت پزشکی است که باعث درد و حساسیت گسترده می شود. فیزیوتراپی فیبرومیالژیا می تواند با یک برنامه مدیریت ورزش به درمان کمک کند.

مشخص نیست چه عواملی باعث ایجاد فیبرومیالژیا می شوند اما اکثر نواحی بدن به خصوص عضلات نسبت به لمس و تغییر دما بسیار حساس خواهند شد.

فیبرومیالژیا علائم بسیاری دارد که می تواند شامل اختلال در خواب و مه مغزی که شرایطی است که تفکر صحیح را دشوار میکند باشد.

این بیماری احتمال ابتلا به افسردگی یا اضطراب را افزایش داده و گاهی بر عملکرد معده و روده نیز تأثیر خواهد گذاشت.

چگونه بفهمم به فیبرومیالژیا مبتلا هستم؟

فیبرومیالژیا 2 تا 5 درصد از کل جمعیت را تحت تأثیر قرار داده و زنان نسبت به مردان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

این بیماری می تواند هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار دهد.

تشخیص زودرس فیبرومیالژیا مهم است و اگر فکر می کنید به این بیماری مبتلا هستید لازم است به پزشک عمومی مراجعه کنید.

آن ها از شما درباره درد و چگونگی تأثیر آن بر عملکرد و سلامت عمومی سؤال خواهند پرسید.

همچنین احتمال دارد شما را برای مدیریت علائم به یک پزشک متخصص دیگر ارجاع دهند.

هیچ تست آزمایشگاهی خاصی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد بنابراین تشخیص آن می تواند مشکل باشد.

علائم و نشانه های این بیماری شامل درد کلی بدن به مدت سه ماه یا بیشتر، مشکلات حافظه یا مشکلات فکری و اختلال در خواب است.

پزشک همچنین شرایط دیگری که احتمال دارد باعث ایجاد علائم شوند را مشخص خواهد کرد.

من سه ماه است درد دارم، اگر بیماری فیبرومیالژیا نیست مشکل چه می تواند باشد؟

بیماری های بسیار و شرایط اسکلتی عضلانی مختلفی وجود دارد که می توانند دارای ویژگی های مشابه فیبرومیالژیا باشند.

بنابراین لازم است برای تشخیص مناسب به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. سایر شرایط با علائم مشابه فیبرومیالژیا شامل موارد زیر است:

• روماتیسم مفصلی
  • آرتروز
  • لوپوس
  • کم کاری تیروئید
  • پلی میالژیا روماتیکا
  • اسکلروز چندگانه
  • افسردگی یا اضطراب
  • سندرم خستگی مزمن
  • سندرم روده تحریک پذیر

برخی از این شرایط به همراه فیبرومیالژیا ظاهر شده و یا احتمال دارد علت اصلی ایجاد علائم باشند.

فیبرومیالژیا چه خطری برای سلامتی دارد؟

فیبرومیالژیا مرگبار نیست اما بر سلامتی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این بدان معناست که زندگی روزمره، کار، مطالعه و زندگی خانوادگی می تواند چالش برانگیز باشد اما یادگیری نحوه مقابله و مدیریت فیبرومیالژیا به شما کمک خواهد کرد.

این امر بسیار مهم است چراکه می تواند بر خلق و خو، الگوهای خواب، تفکر و حافظه و همچنین عملکرد روده و مثانه تأثیر بگذارد.

این تأثیرات برای تمام افراد یکسان نبوده و یا تمام این علائم را تجربه نخواهند کرد. بنابراین لازم است برای تهیه یک برنامه درمانی متناسب با مشکلات خاص خود از یک متخصص ماهر کمک بگیرید.

فیزیوتراپی فیبرومیالژیا

فیزیوتراپی برای فیبرومالژیا

بهترین شواهد حاضر نشان می دهند که اولین مرحله درمان باید روشی غیر از مصرف دارو باشد.

نشان داده شده است که مؤثرترین درمان انجام تمرینات هوازی و تقویتی نسبتاً شدید است.

متخصص فیزیوتراپی می تواند در درمان فیبرومیالژیا با تهیه یک برنامه مدیریت ورزش متناسب با نیازهایتان به شما کمک کند.

تاثیر فیزیوتراپی برای درمان فیبرومیالژیا

هیچ درمانی برای فیبرومیالژیا مؤثر نیست.

مفیدترین درمان ها اغلب ترکیبی از برنامه هایی از جمله:

ورزش، مدیریت خواب، تغذیه، داروها و درمان های روانشناختی متمرکز بر مدیریت خلق و خو و تفکر مثبت برای مدیرت شرایط است که مخصوص شما طراحی می شود.

احتمالاً با شروع ورزش در ابتدا متوجه افزایش علائم شوید بنابراین بسیار مهم است که برای افزایش سطح فعالیت از متخصص فیزیوتراپی خود راهنمایی بگیرید.

ورزش کردن به طور کلی و به خصوص هنگامی که تحت نظارت انجام شود خطری نخواهد داشت.

در خانه چه کاری می توانم انجام دهم؟

مدیریت فیبرومیالژیا بر عهده خود شماست. نکته مهم همکاری با یک تیم خوب است. شما به یک برنامه مدیریتی احتیاج دارید که متناسب با نیازهایتان طراحی شود.

مدیریت این بیماری معمولاً به شما و میزان فعالیت در هر یک از برنامه های زیر بستگی خواهد داشت:

• برنامه کیفیت خواب (راهکارهایی برای خوب خوابیدن در شب)
  • برنامه ورزش و فعالیت (به همراه شدت و دفعات متناسب با بیماری خاص و یا سایر شرایط پزشکی عمومی شما)
  • برنامه مدیریت خلق و خو (راهکارهایی برای کمک به حفظ آرامش، احتمالاً از طریق مدیتیشن)
  • برنامه تغذیه
  • سایر روش های درمانی (مانند ماساژ، گرما و آب درمانی).

چه مدت طول میکشد تا درد کمی تسکین پیدا کند؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد. بنابراین همانطور که در بالا ذکر شد و با توجه به شواهد موجود بهترین کار داشتن برنامه ای برای مدیریت علائم است.

به همراه یک تیم خوب و یک متخصص فیزیوتراپی ماهر که در مدیریت ورزش به شما کمک کنند می توانید درد را بهتر مدیریت کنید و عملکرد خود را بهبود ببخشید.

سرعت دستیابی به این نتایج با توجه به شدت بیماری و نگرانی های اضافی درباره سلامتی در افراد متغییر خواهد بود.

برای دریافت راهنمایی بهتر در خصوص فیزیوتراپی فیبرومیالژیا با پزشک عمومی یا متخصصین فیزیوتراپی مشکل خود را در میان بگذارید.

متخصصان ما آماده اند در این زمینه به شما کمک کنند. برای دریافت نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت نوبت می توانید با شماره های 02188088541 – 02188074196 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خدمات کلینیک و اطلاع از آدرس با ما تماس بگیرید.

کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد