فیزیوتراپی سلامت قلب

داشتن قلب سالم برای سلامت کلی ضروری است. از آنجا که نداشتن فعالیت بدنی و سبک زندگی بی تحرک سلامت قلب را به خطر می اندازند، فیزیوتراپی نقش مهمی در آموزش، ارئه برنامه های پیشگیری و برنامه های توانبخشی قلبی ایفا می کند.

قلب در قفسه سینه در سمت چپ و پایین دنده ها قرار دارد.

قلب ماهیچه ای اختصاصی است. و به عنوان یک پمپ دو طرفه با دریچه عمل می کند. و خون را از طریق سیستم قلبی عروقی (شریان ها، مویرگ ها و رگ ها) به گردش در می آورد.

سمت راست قلب خون را به ریه هایی که اکسیژن در آن ذخیره شده است منتقل کرده و سمت چپ قلب خون دارای اکسیژن را به اعضای بدن (از جمله خود قلب، از طریق شریان های کرونری) منتقل می کند.

چرا سلامت قلب مهم است؟

وظیفه قلب تأمین خون دارای اکسیژن برای تمام اعضای بدن است و بدون این خون بدن عملکردی نخواهد داشت.

یک قلب سالم می تواند با تغییر میزان ضربان و حجم خون پمپ شده یا هر دو به خواسته های زندگی روزمره، فعالیت بدنی و ورزش شدید پاسخ دهد.

بیماری قلبی چیست؟

بیماری قلبی به بسیاری از شرایط حاد و یا مزمن سلامتی اشاره داشته که بر توانایی قلب در تپش منظم و یا پمپ کردن خون تأثیر می گذارند.

بیماری های قلبی می توانند به عواملی از جمله سبک زندگی (سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک جسمی)، عفونت (بیماری روماتیسم قلب)، ژنتیک یا ایدیوپاتیک (علت ناشناخته) مرتبط باشد.

متأسفانه بیماری های قلبی و عروقی از مسائل پزشکی مهم و بزرگترین علت مرگ و میر و اختلالات اساسی در سراسر جهان هستند.

انواع بیماری قلبی

انواع متداول بیماری قلبی شامل موارد زیر است:

• آریتمی قلبی – شرایطی که ضربان قلب تغییر کرده یا نامنظم است.
  • بیماری عروق کرونری – شرایطی که خونرسانی به قلب کاهش می یابد (معمولاً با انسدادهای چربی یا وجود پلاک در شریان ها)
  • انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) – به طور معمول ناشی از بیماری عروق کرونری بوده و زمانی که یک یا چند شریان کرونری توسط یک پلاک کاملاً مسدود شود اتفاق میافتد.
  • بیماری دریچه ای – شرایطی که دریچه های یک طرفه قلب نازک یا شل می شوند.
  • نارسایی قلبی – شرایطی که قلب نمی تواند خون را به اندازه کافی به ریه ها و بدن منتقل کند.

بیماری های قلبی می توانند جدا و یا به همراه یکدیگر اتفاق بیفتند. برای مثال گاهی بیماری عروق کرونری یا حمله قلبی باعث نارسایی مزمن قلبی می شود.

چگونه بفهمم مشکلات قلبی دارم؟

علائم بیماری قلبی متنوع بوده و همیشه مربوط به میزان بیماری نیست.

علائم شامل درد قفسه سینه، بازو یا فک و در حالت استراحت و یا هنگام انجام فعالیت و ورزش و تپش قلب (ضربان قلب و یا نبض آهسته، نامنظم یا سریع)، تنگی نفس یا سرگیجه می باشد.

برخی افراد مبتلا به بیماری قلبی هیچ علائمی ندارند و در دیگران نشانه ها به آرامی ظاهر می شوند. احتمال دارد متوجه کاهش مداوم تناسب اندام و توانایی انجام فعالیت های روزمره شوید.

علائم بیماری قلبی در موارد دیگر می تواند به سرعت بروز کند. حتی احتمال دارد مانند حمله قلبی منجر به مرگ شود.

بیماری عروق کرونری قلب شایع ترین نوع بیماری قلبی بوده که احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر شده و اغلب با سایر شرایط سلامتی مانند چاقی و دیابت همراه است.

افراد معمولاً تصور می کنند علائمی مانند درد و نفس نفس زدن تنها بدلیل افزایش سن است. و توسط پزشک معاینه نمی شوند.

اگر به هر طریقی نگران مبتلا بودن به بیماری قلبی هستید باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

احتمالاً پس از آن برای بررسی و آزمایشات تخصصی به یک متخصص قلب ارجاع داده خواهید شد.

اگر نگران هستید که دچار حمله قلبی شده اید سریعاً با آمبولانس تماس بگیرید.

آزمایشات متداول که پزشکان و متخصصان قلب برای ارزیابی سلامت قلب و تشخیص بیماری قلبی استفاده می کنند عبارتند از:

• آزمایش خون و اشعه ایکس قفسه سینه
  • الکتروکاردیوگرام – در این آزمایش برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب بر روی پوست الکترود قرار داده می شود.
  • اکوکاردیوگرام – معاینه قلب از طریق سونوگرافی
  • تست استرس – تست پیاده روی تردمیل به همراه الکتروکاردیوگرام
  • آنژیوگرام کرونری – روشی برای بررسی جریان خون به قلب در بیمارستان

بیماری قلبی احتمالاً با ترکیب نظارت، دارو، اصلاح سبک زندگی و روش های پزشکی و جراحی درمان خواهد شد.

فیزیوتراپی چه اندازه در حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیمای های قلبی مؤثر است؟

نداشتن فعالیت بدنی و سبک زندگی بی تحرک از عوامل خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری و حمله قلبی شناخته شده که قابل پیشگیری هستند.

بنابراین فیزیوتراپی نقش مهمی در آموزش، ارئه برنامه های پیشگیری و برنامه های توانبخشی قلبی ایفا می کند.

متخصص فیزیوتراپی می تواند توانایی ورزش شما را ارزیابی کرده و درباره تمرینات ورزشی شما را راهنمایی کند.

متخصصان فیزیوتراپی همچنین می توانند درباره سایر موارد مانند تکنیک های باز کردن مجاری هوایی در دوره بعد از عمل و مدیریت درد و نفس نفس زدن به افراد مبتلا به بیماری قلبی مشاوره ارائه دهند.

این متخصصان اغلب برنامه های پیشگیری ثانویه (برنامه های توانبخشی قلبی) نیز ارائه می کنند.

این برنامه ها شامل آموزش، نظارت بر ورزش و پشتیبانی برای مبتلایان به نارسایی قلبی یا پس از حمله قلبی، استنت گذاری یا جراحی قلب (حوادث قلبی) بوده و به شدت توصیه می شوند.

این برنامه ها می توانند به روش های مختلفی از جمله برنامه های بیمارستانی و جامعه محور یا کنترل سلامت از راه دور ارائه شوند.

شواهد و مدارک محکمی وجود دارد که نشان می دهد مشارکت در برنامه های توانبخشی قلبی به کاهش خطر بروز مشکلات قلبی (سکته قلبی، بستری در بیمارستان) و بهبود کیفیت زندگی افراد پس از وقوع مشکلات قلبی کمک می کند.

فیزیوتراپی برای مشکل قلبی

فیزیوتراپی چه اندازه برای بهبودی پس از یک مشکل قلبی یا جراحی مؤثر است؟

متخصصان فیزیوتراپی نقش مهمی در مراقبت از افرادی که نیاز به جراحی (باز) قلب مانند جراحی بای پس عروق کرونری، ترمیم دریچه قلب یا جایگزینی دارند خواهند داشت.

متخصص فیزیوتراپی برای درمان عوارض بعد از عمل مانند عفونت قفسه سینه و ذات الریه تمرینات تنفسی (تنفس و سرفه) ارائه می دهد.

این تمرینات در صورت داشتن مشکلات تنفسی مانند بیماری انسداد مزمن ریوی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

فیزیوتراپی پس از عمل بیشتر بر کمک به تحرک و ورزش زود هنگام تمرکز دارد.

با این کار به سطح خوبی از فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی می گردید. و مشکلات اسکلتی عضلانی (استخوان و مفصل) بعد از عمل کاهش خواهد یافت.

ورزش زود هنگام (در بیمارستان)، ورزش تحت نظارت پس از حمله قلبی یا جراحی قلب باعث بهبودی می شود. و راهی برای توانبخشی قلبی سرپایی فراهم می کند.

توصیه می شود هنگام ترخیص از بیمارستان در یک برنامه توانبخشی قلبی نزدیک خانه خود شرکت کنید.

عوامل مهم مربوط به سبک زندگی که به تضمین سلامت قلب کمک می کنند چه هستند؟

عوامل خطر متعدد و قابل اصلاحی برای بیماری عروق کرونری وجود دارد. شامل سیگار کشیدن، کلسترول بالا، رژیم غذایی نامناسب (چربی های اشباع شده و نمک زیاد)، چاقی، عدم تحرک جسمی، فشار خون بالا و دیابت . بسیاری از این عوامل به یکدیگر مرتبط هستند.

داشتن سبک زندگی سالم به معنای داشتن قلب سالم است. این شامل ترک سیگار، کنترل رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی، مصرف داروهای تجویز شده و معاینات منظم پزشکی می باشد.

شاید برای شما فایده ای نداشته باشد. اما گذراندن یک دوره کمک های اولیه و یادگیری CPR و نحوه استفاده از دستگاه الکتروشوک می تواند به شما کمک کند زندگی شخص دیگری را نجات دهید.

در خانه چه کاری می توانم انجام دهم؟

بیشتر حرکت کنید و کمتر بنشینید. این موارد توصیه هایی ساده و مهم از وزارت بهداشت استرالیا برای سلامت قلب هستند.

بزرگسالان باید هر هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد داشته باشند.

فعالیت هایی با شدت متوسط ​​شامل:

پیاده روی سریع، شنا تفریحی، گلف و باغبانی و فعالیت های شدید شامل تمرین دایره ای، فوتبال، آهسته دویدن و دوچرخه سواری سریع است.

متخصص فیزیوتراپی می تواند به شما در انتخاب فعالیت های مناسب کمک کند.

در صورتی که برنامه ورزشی جدیدی را شروع کرده یا به یک سالن ورزشی میروید، و به خصوص اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید لازم است قبل از شروع کار توسط پزشک عمومی بطور کلی (از جمله قلب) معاینه شوید.

از کجا می توانم اطلاعات بیشتری کسب کنم؟

وب سایت های متعدد بین المللی وجود دارد که اطلاعات جامع و معتبری درباره سلامت قلب ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی بیماری عروق کرونر قلب

برای حفظ سطح مناسبی از فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی و مقابله با مشکلات اسکلتی عضلانی (استخوان و مفصل) بعد از عمل قلب می توانید با کمک متخصصین فیزیوتراپی ما یک برنامه درمانی دقیق و فردی از درمان های فیزیوتراپی تنظیم کنید و آن را زیر نظر افراد متخصص پیش بگیرید.

برای دریافت نوبت با شماره های 02188088541 – 02188074196 تماس بگیرید.

آدرس و اطلاعات تماس با کلینیک فیزیوتراپی یادمان