فیزیوتراپی روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

درمان فیزیوتراپی روماتیسم مفصلی، آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی شایع ترین بیماری خود ایمنی در استرالیا است که حدود 2 درصد از جمعیت کل استرالیا را تحت تأثیر قرار می دهد.

فیزیوتراپی برای درمان آرتریت روماتوئید در زمینه حفظ و بهبود حرکت و استحکام مفاصل، قدرت عضلات، آموزش درباره محافظت از مفاصل و مدیریت دردهای شدید و ناگهانی و پشتیبانی از برنامه خودمدیریتی مفید است.

احتمال ابتلای زنان به آرتریت روماتوئید نسبت به مردان حدوداً 5/2 برابر بیشتر است. این بیماری معمولاً بین سنین 40 تا 50 سالگی شروع شده که سال های اوج بیماری است.

زندگی با آرتریت روماتوئید در زنان بین سنین 30 تا 50 سال که اغلب درحال نگهداری از فرزندان هستند دشوار است.

آرتریت روماتوئید چه مشخصه هایی دارد؟

روماتیسم مفصلی با التهاب سیستمیک (در سراسر بدن) که بر بسیاری از سیستم های بدن تأثیر میگذارد مشخص می شود.

این بیماری معمولاً بر لایه مفاصل و به خصوص مفاصل دست و پا تأثیر می گذارد. شانه ها، زانوها و گردن نیز احتمالاً تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

در صورت عدم درمان بیماری با درجات شدیدتر فرآیندهای التهابی مرتبط با آرتریت روماتوئید می توانند به سطح مفاصل و ساختارهای مجاور آسیب برسانند و منجر به بدشکلی غیر قابل بازگشت مفاصل شوند.

ماهیت سیستمیک التهاب نیز می تواند بر سایر سیستم های بدن به ویژه سیستم قلبی و عروقی تأثیر بگذارد.

از کجا بفهمم آرتریت روماتوئید دارم؟

علت روماتیسم مفصلی مشخص نیست اما عوامل خطر غیر مستقیم از جمله عوامل ژنتیکی مانند سابقه خانوادگی آرتریت روماتوئید و عوامل محیطی از جمله سیگار کشیدن، بیماری لثه و چاقی وجود دارد که منجر به این بیماری خواهند شد.

تشخیص و درمان به موقع آرتریت روماتوئید برای کاهش خطر آسیب به مفاصل و سایر اندام ها در طولانی مدت ضروری است.

درمان به موقع خطرات مرگ و میر را کاهش و احتمال داشتن یک زندگی کامل و فعال را افزایش خواهد داد. تشخیص معمولاً براساس علائم و نتایج آزمایش خون انجام می شود.

متخصصان روماتولوژی پزشکانی هستند که در مدیریت آرتریت روماتوئید تخصص دارند.

چنانچه پزشک به آرتریت روماتوئید یا نوعی دیگر از آرتروز التهابی مشکوک باشد شما را به یک متخصص روماتولوژی ارجاع خواهد داد.

علائم آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی شامل موارد زیر است:

• درد مفاصل، تورم و خشکی که معمولاً مچ و انگشتان دست و پا در هر دو سمت را تحت تأثیر قرار می دهد. گاهی احتمال دارد سایر مفاصل از جمله شانه ها، آرنج ها، زانوها، مچ پا و گردن نیز تحت تأثیر قرار گیرند.
  • دردی که معمولاً پس از استراحت یا صبح زود بدتر است.
  • خشکی مفصل هنگام صبح و پس از استراحت که بیشتر از 30 دقیقه طول بکشد.
  • احساس ناخوشایندی کلی و کاهش وزن
  • کاهش توانایی انجام فعالیت های روزمره مهم از جمله کار، وظایف خانه و فعالیت های تفریحی
  • توده های پوستی (گره)، خشکی و یا قرمزی چشم
  • خستگی که با استراحت بهبود نمی یابد.
آرتریت روماتوئید دست

من سه ماه است که درد دارم، اگر مشکل آرتریت روماتوئید نیست چه می تواند باشد؟

شرایط پزشکی اسکلتی عضلانی مختلف زیادی ویژگی هایی مشابه آرتریت روماتوئید دارند، بنابراین لازم است برای رسیدن به یک تشخیص مناسب با پزشک متخصص صحبت کنید.

معمولاً بهترین فرد برای تشخیص این مشکل و بررسی بیماری های دیگر یک متخصص روماتولوژی است.

روماتیسم مفصلی چه خطراتی برای سلامتی خواهد داشت؟

روماتیسم مفصلی یک بیماری جدی است و با افزایش احتمال مرگ و بروز مشکلات قلبی و عروقی همراه است.

این بیماری در صورتی که به خوبی مدیریت نشود بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بسیار جدی خواهد گذاشت.

لازم است یک کادر درمانی ماهر از جمله یک متخصص فیزیوتراپی را برای پشتیبانی در کنار خود داشته باشید. آن ها می توانند برای شما یک برنامه درمانی مناسب تهیه کنند.

آرتریت روماتوئید تنها بر مفاصل تأثیر نمی گذارد. بلکه سایر سیستم های بدن مانند چشم، ریه، قلب و استخوان ها نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

توجه به سلامت این سیستم های بدن نیز از بخش های مهم مراقبت آرتریت روماتوئید است.

استعمال دخانیات خطر بروز پیامدهای منفی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید را بطور ویژه افزایش می دهد بنابراین طرح برنامه ای برای ترک سیگار بسیار مهم است.

فیزیوتراپی آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

بهترین روش مدیریت آرتریت روماتوئید مراقبت کادر درمان است. که معمولاً شامل پزشک، متخصص روماتولوژی، متخصص فیزیوتراپی و احتمالاً سایر متخصصان مانند پرستار روماتولوژی، پزشک کاردرمانی، متخصص پا و روانشناس خواهد بود.

بخش های مراقبت مورد نیاز برای مدیریت مؤثر آرتریت روماتوئید به شرایط فردی و شدت بیماری بستگی خواهد داشت.

مدیریت برای اکثر افراد نیازمند استفاده از داروهای اصلاح کننده بیماری خواهد بود.

فیزیوتراپی در زمینه حفظ و بهبود حرکت و استحکام مفاصل، قدرت عضلات، آموزش درباره محافظت از مفاصل و مدیریت دردهای شدید و ناگهانی و پشتیبانی از برنامه خودمدیریتی مفید است.

متخصصان فیزیوتراپی همچنین می توانند شما را در ارتباط با راهکارهایی برای مدیریت درد و تورم مفاصل، مدیریت خستگی و مشکلات عملکردی مانند شیر دادن به نوزاد یا بلند کردن و تغییر لباس کودک راهنمایی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نقش متخصص فیزیوتراپی در مدیریت آرتریت روماتوئید به منابع زیر مراجعه کنید.

فیزیوتراپی روماتیسم مفصلی برای مفصل زانو

تاثیر فیزیوتراپی در درمان روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

فیزیوتراپی بخشی از یک برنامه کلی مدیریت آرتریت روماتوئید را تشکیل می دهد. در این زمینه لازم است فیزیوتراپی بر اساس نیاز با مدیریت پزشکی و مراقبت سایر متخصصان ترکیب شود.

فیزیوتراپی که شامل ورزش تقویتی، ورزش هوازی (ورزشی که باعث می شود به نفس زدن بیافتید) و راهکارهای غیر دارویی برای مدیریت درد و خلق و خو است از دستورالعمل های کلینیکی توصیه شده برای مدیریت آرتریت روماتوئید می باشد.

فیزیوتراپی در تمام این زمینه ها نقش دارد. متخصصان فیزیوتراپی می توانند برای مدیریت شرایطی مانند پوکی استخوان، استئوآرتریت، درد شانه و تاندونیت که معمولاً با روماتیسم مفصلی اتفاق می افتند به شما کمک کنند.

مهم است برای مراقبت از یک متخصص فیزیوتراپی که در زمینه التهاب آرتریت تجربه دارد کمک بگیرید.

در خانه چه کاری می توانم انجام دهم؟

در مدیریت مؤثر روماتیسم مفصلی خودتان نقش اصلی را ایفا خواهید کرد.

کسب اطلاعات درباره این شرایط بسیار مهم است. چراکه می توانید مشکلات را تشخیص داده و هنگام بروز دردهای شدید و ناگهانی، خستگی، درد و تورم اقدام لازم را انجام دهید.

با کادر درمان درباره چگونگی تهیه یک برنامه خودمدیریتی مؤثر و به خصوص طرحی برای مدیریت دردهای شدید و ترک سیگار (در صورت لزوم) صحبت کنید.

برنامه مدیریتی حداقل باید شامل موارد زیر باشد:

• طرحی برای مدیریت دردهای شدید و ناگهانی
  • طرحی برای ترک سیگار (در صورت لزوم)
  • برنامه فعالیت بدنی شامل ورزش تقویتی و هوازی و ورزش برای حفظ حرکت مفاصل
  • استراتژی هایی برای محافظت از مفاصل. مانند استفاده از وسایل کمکی برای انجام برخی از کارها (به عنوان مثال خرد کردن سبزیجات، باز کردن درب شیشه ها، بلند کردن نوزادان)
  • برنامه ای برای مدیریت درد و خلق و خو
  • طرحی برای مدیریت خستگی شامل استراتژی هایی برای خوابیدن و سرعت بخشیدن به فعالیت ها
بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی آرتروز

برای دریافت توصیه های تخصصی فیزیوتراپی در مورد شرایط خاص تان و شروع درمان های مخصوص آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی زیرنظر فیزیرتراپیست یک قرار ملاقات را با یکی از فیزیوتراپیست های با تجربه ما تنظیم کنید.

با کلینیک فیزیوتراپی یادمان تماس بگیرید! 02188088541 – 02188074196

دریافت نوبت و اطلاعات تماس کلینیک فیزیوتراپی یادمان