طب سوزنی برای رفع درد آرتروز

آیا تا به حال درد ناگهانی و شدید در مفاصل زانو یا آرنج حس کرده ‌اید؟ اگر جواب تان بله است احتمالاً به آرتروز مبتلا شده ‌اید. اما نترسید چون طب سوزنی آن را درمان می ‌کند.

میلیون ها دلیل دیگر برای درد مفصل وجود دارد مثل کمبود اسیدهای چرب در بدن، کمبود کلسیم، ضعف استخوان ها، کهولت سن، آسیب ها و بسیاری دیگر.

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم سبک زندگی این روزهای بشر سبب شده آرتروز در بین سالمندان و حتی میانسالان بسیار شایع شود.

سبک زندگی غلط و ناسالم و چاقی باعث بروز آرتروز حتی در بین کودکان شده است.

آرتروز چیست و چطور ایجاد می شود؟

آرتروز بیماری ای است که در آن مفاصل ملتهب می‌ شوند یعنی درد شدیدی در مفاصل حین راه رفتن، دویدن یا حتی نشستن حس می کنید.

در حالی که این بیماری بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال دیده می ‌شود، اضافه وزن و اختلالات ژنتیکی سبب بروز آرتروز در بین گروه ‌های سنی دیگر هم خواهد شد.

امروزه یک سوم از کل جمعیت دنیا از این بیماری رنج می برند. طبق تحقیقات صورت گرفته دو نوع آرتروز وجود دارد:

استئوپوروز ( پوکی استخوان ) و آرتریت روماتوئید ( رماتیسم ‌مفصلی )

نوع اول بیشتر اختلالات ژنتیکی است و دومی به علت ضعف سیستم ایمنی به وجود می ‌آید.

وقتی سیستم ایمنی به شکلی منفی تحت تاثیر قرار بگیرد، می تواند مستقیما روی بافت های بدن و بعدها روی ساختار مفصل تأثیر گذاشته و باعث بروز آرتریت روماتوئید شود.

خبر خوب این است که آرتروز درمان پذیر بوده ولی کمی زمان می ‌برد. یکی از بهترین راه ها طب سوزنی است.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی آرتروز

آرتروز

طب سوزنی برای آرتروز

طب سوزنی به ۲۰۰۰ سال قبل بر می گردد و خاستگاهش کشور چین است. طب سوزنی روشی طبیعی برای درمان التهاب مفاصل یا آرتروز و سایر درد های بدن است.

این روش طبیعی و ساده و بدون درد بوده و هیچ عوارضی ندارد.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی روشی طبیعی برای درمان درد های مختلف فیزیکی بدن از جملع درد آرتروز است.

روش شناسی چینی معتقد است که بدن ما از نیروی خاص زمینی به نام “کی” (qi) تشکیل شده که به عنوان یک ستون برای سیستم انرژی بدن ما عمل می کند.

جریان خون یکی از مهم ترین عملکرد هایی است که داخل بدن اتفاق می ‌افتد و هر چیز غیر طبیعی در جریان خون باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری مثل آرتروز خواهد شد.

خون در بدن به عنوان سیستم حمل و نقل عمل می کند و مواد مغذی لازم و هورمون ها را به بخش های مختلفی از بدن انتقال می دهد.

طب سوزنی روشی ست که برای درمان جریان خون داخل بدن و بهینه سازی پمپاژ خون استفاده می شود و به این ترتیب به درمان آرتروز کمک می کند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی برای آرتروز زانو (OA)

طب سوزنی برای رهایی از درد آرتروز

احتمالاً در باره غضروف شنیده‌ اید. بافت های اتصالی نرم و منعطفی که مفاصل را از ضربه ناگهانی یا فشار حفاظت می‌ کند.

آرتروز زمانی رخ می‌ دهد که غضروف به شدت آسیب دیده و بنابراین نمی تواند مفصل را از شوک ناگهانی یا آسیب حفظ کند.

درمان با طب سوزنی به بهبودی غضروف ها کمک کرده و درد شدید مفاصل را از بین می ‌برد.  همچنین عضلات را ریلکس کرده و سفتی مفاصل را کاهش می ‌دهد.

طب سوزنی برای آرتروز

انواع طب سوزنی برای آرتروز

طب سوزنی

در این نوع از درمان، به نقاط درگیر شده تعداد بسیار زیادی سوزن کوچک وارد می ‌شود.

این سوزن‌ ها کمی به داخل پوست رفته و جریان خون را پمپاژ کرده و باعث کاهش درد مفصل می ‌شوند.

این شیوه، پروسه ای طولانی بوده اما بسیار موثر است. اگر می ‌خواهید بدانید درد دارد یا نه، باید بگویم خیر اصلاً دردی ندارد. فقط حس قلقلک و در نهایت رهایی از درد خواهید داشت.

طب سوزنی الکتریکی

روشی دیگر برای رهایی از درد آرتروز، طب سوزنی الکتریکی است.

همان طور که از اسم اش پیداست در این پروسه سوزن های کوچک و جریان خاص الکترومغناطیسی مستقیم وارد غضروف نقطه درگیر شده و سفتی عضله را کاهش می دهد.

معمولا ۴ تا ۶ هفته طول می ‌کشد تا با این روش آرتروز درمان شود اما ارزشش را دارد. در هر صورت بهتر از درمان های دارویی است و عوارضی ندارد.

اکیوپرشر یا طب فشاری ( طب سوزنی بدون سوزن)

اکیوپرشر کهن ‌ترین شکل طب سوزنی بوده و طبیعی ترین و ابتدایی ترین نوع درمان طب سوزنی است که درد مفاصل را از بین می برد.

نقاط درگیر شده کاملاً ماساژ و فشار داده می ‌شوند که باعث گردش خون داخل غضروف می ‌شود. با افزایش جریان خون در مفاصل و غضروف ها احساس راحتی و آرامش در مفاصل خواهید کرد.

تقریباً 2 تا 4 هفته زمان می‌ برد تا نتایج مشهود حاصل شوند اما درست از اولین جلسه متوجه تفاوت ها خواهید شد.

بیشتر بخوانید: طب فشاری یا فشار درمانی

درمان های گیاهی

اخیراً درمان طب سوزنی – گیاهی یکی از مورد علاقه ترین ها در میان بیماران دارای آرتروز شده است چون نتایج خوبی در بازه زمانی اندکی به وجود می آورد.

در این روش انواع مختلفی از گیاهان دارویی چینی روی نقاط دردناک و مفاصل زده می شود.

گاهی اوقات مفصل دردناک با گِل گیاهی پوشیده می ‌شود تا غضروف ها را گرم کرده و درد و سفتی را از بین ببرد.

توجهی خاص در زمان استفاده از گیاهان چینی نیاز است تا حداکثر نتایج حاصل شود بنابراین صبوری بسیار اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سوزن خشک ، فواید و عوارض

برای دریافت مشاوره و گرفتن وقت ملاقات جهت درمان آرتروز و دریافت خدمات فیزیوتراپی از جمله طب سوزنی، لیزرتراپی زانو و تمرینات مناسب در کلینیک یادمان در غرب تهران با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت نوبت می توانید با شماره های 02188088541 – 02188074196 تماس بگیرید.

آدرس و اطلاعات تماس با کلینیک فیزیوتراپی یادمان