سندرم گیرافتادگی مفصل ران

سندرم گیرافتادگی مفصل ران یا FAI عارضه ای است که علائم آن به دلیل حرکت غیر طبیعی در مفصل ران ایجاد می شود.

در این حرکت مفصل توپی (سر استخوان ران) و مفصل سوکتی (استابولوم) به طور غیرطبیعی به یکدیگر مالیده شده و منجر به بروز علائم، نشانه های بالینی و تغییر در مورفولوژی (شکل، حالت یا ساختار خاص) می شوند.

تمام علائم سندرم، نشانه های بالینی و یافته های تصویربرداری برای تشخیص FAI لازم است.

چه عواملی منجر به سندرم گیرافتادگی مفصل ران (FAI) می شود؟

سندرم گیرافتادگی مفصل ران زمانی رخ می دهد که رشد بیش از حد استخوان بر روی مفصل توپی، مفصل سوکتی یا هر دو قسمت مفصل ران (معروف به مورفولوژی بادامکی یا انبرکی) باعث جلوگیری از حرکت طبیعی مفصل شود.

این احتمال وجود دارد که سندرم FAI نتیجه ترکیب ژنتیک و محیط اطراف فرد باشد.

برخی کارشناسان بر این باورند که انجام  فعالیت ورزشی سنگین قبل از رشد کامل اسکلت، خطر ابتلا به FAI را افزایش می دهد، هرچند شواهد در این زمینه قطعی نیستند.

بررسی های اخیر نشان داده است که ویژگی های مورفولوژیکی FAI در افرادی که علائمی ندارند، به ویژه ورزشکاران شایع است.

سندرم گیرافتادگی مفصل ران

چگونه بفهمم که سندرم FAI دارم؟

درد  FAIغالباً در ران و کشاله ران ظاهر شده و دامنه حرکت مفصل ران را محدود می کند. علائم می توانند بصورت حاد، بعد از آسیب دیدگی یا به آرامی (شروع کند) شروع شوند.

این درد غالبا با نشستن طولانی مدت، پیاده روی، خم کردن پاها یا در طول و بعد از ورزش یا تمرین ایجاد می شود.

درد عمدتاً در کشاله ران در قسمت جلوی کفل احساس می شود و به ندرت در قسمت لگن یا باسن نیز ظاهرمی شود.

وجود علائم، یافته های بالینی و تصویربرداری برای تشخیص FAI لازم است.

پزشک عمومی یا فیزیوتراپی می تواند FAI را از طریق پرسش در مورد علائم، معاینه حرکات لگن و در صورت لزوم با استفاده از تصویربرداری تشخیص دهد.

برای تأیید تشخیص می توان تصویر برداری X خلفی- قدامی انجام داد. تصویربرداری مقطعی نیز در صورت نیاز به ارزیابی بیشتر ساختارهای لگن می تواند مناسب باشد.

فیزیوتراپی چگونه می تواند به سندرم FAI کمک کند؟

هدف فیزیوتراپی برای FAI بهبود قدرت لگن، کنترل عصبی عضلانی، دامنه حرکت، تعادل و الگوهای حرکتی است.

متخصص فیزیوتراپی می تواند از شیوه های مختلف برای کشش ساختارهای گرفته از جمله کپسول مفصل یا عضلات استفاده کند.

فیزیوتراپی باعث بهبود انعطاف پذیری و طول بافت های نرم، تقویت عضلات پشتی کفل، پیشرفت در احساس انتقال عضلات مفصل ران، حس موقعیت مفصل و مدیریت عملکردی برای کنترل متغیر لگن می شود.

همچنین لازم است این درمان، آموزش در مورد شرایط، فعالیت و تغییرات سبک زندگی را نیز در بر گیرد.

جراحی برای FAI؟

برای بهبود ساختار مفصل ران و ترمیم یا حذف بافت های آسیب دیده می توان جراحی باز یا آرتروسکوپی (حداقل تهاجمی) انجام داد.

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر کاهش احتمال ابتلا به آرتروز بعد از عمل جراحی یا بهبود مشکل لگن وجود ندارد.

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی برای کمک به افراد در بازیابی دامنه حرکات، قدرت، تحرک و بازگشت به ورزش از اهمیت زیادی برخوردار است.

تصمیم درباره جراحی باید پس از مشورت با متخصص فیزیوتراپی و پزشک گرفته شود.

فیزیوتراپی تا چه اندازه برای سندرم FAI مؤثر است؟

در حال حاضر هیچ مدرک قابل قبولی برای تایید تنها یک روش درمانی برای کمک به علائم FAI وجود ندارد.

با این حال نشان داده شده است که افراد مبتلا به FAI در عملکرد لگن از جمله ضعف عضلات و کاهش دامنه حرکات مشکل دارند.

ورزش تجویز شده توسط متخصصان فیزیوتراپی در بسیاری از شرایط برای درمان این موارد موثر است.

طی یک بررسی دقیق مشخص شد مطالعات بسیار اندکی در زمینه درمان فیزیوتراپی برای FAI انجام شده است. این مطالعات در حال حاضر به طور مستقیم در حال مقایسه فیزیوتراپی با مداخله جراحی هستند.

در خانه چه کاری می توانم انجام دهم؟

توجه کردن به فعالیت ها و محدود کردن حالت های تشدید کننده در صورت مشورت با متخصص فیزیوتراپی مفید است.

از قرار دادن مفصل ران در حالت هایی مانند خم شدگی و چرخش لگن به جلو و عقب و یا حالات دیگر شامل چهار زانو نشستن، چرخیدن و چمباتمه زدن هنگام ورزش که باعث درد می شود خودداری کنید.

استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب می تواند به طور موقت به کاهش درد کمک می کند. و واکنش ضد التهابی محلی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اختلال مفصل ساکروایلیاک یا خاجی خاصره ای (SIJ)

چه مدت طول می کشد تا بهتر شوم؟

در اکثر مواقع علائم FAI در افراد تحت درمان بهبود می یابند. و یا احتمالاً در صورت عدم درمان به تدریج در طول زمان بدتر می شوند.

در حال حاضر برای مبتلایان به FAI چشم انداز طولانی مدت و همچنین نتیجه قطعی درباره جلوگیری از پیشرفت بیشتر آرتروز مفصل ران در صورت درمان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: التهاب مفصل خاجی تهیگاهی

با مراجعه به یک فیزیوتراپیست توصیه های مناسب را برای شرایط خاص خودتان دریافت کنید وبا کمک او برنامه توانبخشی تان را پیش بگیرید.

برای دریافت نوبت از کلینیک فیزیوتراپی یادمان واقع در شهرک غرب با شماره های 02188088541 – 02188074196 تماس بگیرید.

جهت آگاهی از آدرس، ایمیل و راه های ارتباطی ما به صفحه تماس با ما مراجعه کنید

کلینیک فیزیوتراپی یادمان شهرک غرب