سلامت زنان

انواع مختلفی از بیماری ها، سلامت و زندگی زنان را به چالش می کشد.

برخی از این اختلالات عبارتند از بی اختیاری یا نشت ادرار یا مدفوع، درد مزمن لگن (که شامل اندومتریوز است)، اسپاسم عضلانی، اختلالات مرتبط با بارداری، بارداری در سنین پایین، درد مفصل ساکروایلیاک در دوران بارداری، سندروم تونل کارپال و التهاب و عفونت بافت سینه.

بیماری های شایع زنان شامل چه مواردی است؟

از هر سه زن یک نفر دچار افتادگی مثانه می شود و علائمی از قبیل بی اختیاری ادرار را تجربه خواهد کرد.

نیاز به انجام عمل جراحی برای درمان بی اختیاری یا افتادگی مثانه در زنان جوامع غربی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به عبارتی از هر ۱۰ زن یک نفر به انجام عمل جراحی نیاز دارد.

تعداد زیادی از خانم ها هیچ گونه اطلاعاتی درباره نقش فیزیوتراپی و برنامه ورزشی آن در بهبود افتادگی و بی اختیاری ادراری ندارند.

برخی از روش هایی که در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از:

•  بیوفیدبک (استفاده از قدرت ذهن برای آشنا شدن با ساختارهای داخلی بدن و کنترل کردن آنها)
  •  تمرینات مخصوص عضلات کف لگن به منظور بهبود هماهنگی، قدرت و پایداری آنها
  •  تمرینات مخصوص تنفس و حفظ حالت صحیح بدن
  •  استفاده از پساری سیلیکونی درون واژن به منظور کنترل بی اختیاری ادراری

یائسگی با بالا رفتن سن به وجود می ‌آید و تغییرات هورمونی را به دنبال دارد.

تغییر سطح هورمون ها باعث بروز برخی اختلالات در ارتباط با سلامت لگن خواهد شد.

در دوران یائسگی مشکلاتی از قبیل بی اختیاری یا افتادگی مثانه و رحم شیوع پیدا می ‌کند.

این مشکلات به تغییرات ایجاد شده در عضلات کف لگن در دوران بارداری و زایمان ارتباط دارند.

افرادی که قبل و بعد از بارداری به متخصص فیزیوتراپی مراجعه نکرده‌ اند از مزایای فیزیوتراپی پس از زایمان نیز بهره مند نخواهند شد.

برخی از زنان به علت مشکلات مرتبط با سلامت لگن یا بی اختیاری از ورزش کردن دست می کشند.

بهبود تراکم استخوان و پیشگیری از افزایش وزن از مزایای ورزش کردن محسوب می شوند.

با رسیدن به دوران یائسگی تا ۲۵ درصد از حجم استخوان ها کاهش پیدا می کند.

متخصص فیزیوتراپی با طراحی یک برنامه ورزشی مناسب به بهبود سلامت لگن و حفظ تناسب اندام زنان کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپی، سلامت زنان

در چه مواردی باید به متخصص فیزیوتراپی یا پزشک مراجعه کرد؟

متخصص فیزیوتراپی که دارای تخصص سلامت زنان است به منظور دستیابی به اهداف زیر به طراحی برنامه ورزشی خواهد پرداخت:

•  حفظ سلامت استخوان در دوران یائسگی و پس از آن
  •  تمرینات ورزشی مخصوص دوران بارداری و پس از زایمان به منظور افزایش سلامت بانوان
  • بازآموزی عضلات کف لگن
  • تمرینات کششی برای تسکین درد و بیش فعالی عضلات
  • ارائه برنامه ورزشی مخصوص بیماران سرطانی

درد مزمن و بیش فعالی عضلات کف لگن از جمله شکایات شایع زنان محسوب می شود.

این مسئله باعث شده است که نقش متخصص فیزیوتراپی در حفظ سلامت زنان افزایش یابد.

افرادی که سابقه پریودهای دردناک یا اندومتریوز را دارند در روابط جنسی یا استفاده از تامپون دچار درد بسیار زیادی خواهند شد.

برخی از افراد به علت ضعف عضلات مرکزی دچار آسیب دیدگی کمر می شوند و باید با انجام تمرینات ورزشی تقویتی بپردازند.

با این حال همیشه ضعف عضلات عامل بروز درد نیست بلکه بیش فعالی عضله باعث ایجاد درد می شود.

عدم تخلیه کامل مثانه یا روده، درد در روابط جنسی و گاهی اوقات بروز بی اختیاری ادراری از علائم بیش فعالی عضله محسوب می شوند.

متخصص فیزیوتراپی سلامت زنان در زمینه ارزیابی و بررسی سابقه پزشکی آنها مهارت بالایی دارد.

گاهی اوقات برای تشخیص علت درد، انجام معاینه واژن، بررسی عضلات کف لگن توسط دست و مشخص کردن محل بروز درد ضروری است.

متخصص فیزیوتراپی بر اساس نتایج حاصل از معاینات به تشخیص مشکل بیمار می ‌پردازد.

گاهی اوقات لازم است بیمار به روانشناس، متخصص زنان یا سکسولوژیست مراجعه کند.

فیزیوتراپی چگونه به بهبود سلامت زنان کمک می کند؟

برنامه درمان با فیزیوتراپی شامل بازآموزی و هماهنگی عضلات کف لگن، بازآموزی ذهن و ریلکسیشن، تمرینات کششی، و تمرینات مخصوص تقویت عضلات است.

زنان در دوران بارداری و سال‌ های اول پس از زایمان شاهد تغییرات عاطفی و فیزیولوژیکی بسیار زیاد خواهند بود.

متخصص فیزیوتراپی سلامت زنان به تشخیص و درمان تعداد زیادی از اختلالات مرتبط با بارداری نظیر بیماری های اسکلتی عضلانی مانند درد قسمت پایین کمر یا قفسه سینه، سندروم تونل کارپال و درد لگن می پردازد.

او همچنین بهترین حالت ممکن برای شیردهی و بغل کردن کودک و پیشگیری از التهاب بافت سینه را به مادران آموزش می دهد.

برخی از زنان پس از زایمان دچار افتادگی مثانه و بی اختیاری ادراری می شوند به همین دلیل باید هرچه سریع تر به تقویت عضلات کف لگن خود بپردازند.

متخصص فیزیوتراپی در این راستا به زنان کمک خواهد کرد تا به شرایط مطلوب برسند.

فیزیوتراپی چه تاثیراتی در ارتقاء سلامت زنان دارد؟

امروزه از فیزیوتراپی به عنوان اولین خط درمان در کنترل بی اختیاری و افتادگی مثانه یاد می شود.

به عبارت دیگر باید قبل از دارو درمانی یا عمل جراحی از خدمات فیزیوتراپی بهره گرفت.

تعداد زیادی از بیماران توسط متخصص زنان و زایمان به متخصص فیزیوتراپی ارجاع داده می شوند.

باید ابتدا بیمار توسط متخصص زنان و زایمان ارزیابی شود تا وجود هرگونه بیماری زمینه ای رد شود.

تمرینات ورزشی، زنان

چه اقداماتی را باید در منزل انجام داد؟

تمرینات ورزشی مخصوص عضلات کف لگن مهم ترین بخش از فرآیند درمان بی اختیاری و افتادگی مثانه محسوب می ‌شوند.

همه زنان به علت ضعیف بودن عضلات کف لگن دچار اختلالات نمی ‌شوند و مشکل آنها دلیل دیگری دارد.

باید تمرینات مخصوص عضلات کف لگن به طور صحیح انجام شوند تا نتایج مطلوب به دست بیاید.

متخصص فیزیوتراپی به بیمار کمک می کند عضلات خود را به خوبی شناسایی نماید.

افرادی که دچار نشت ادرار هستند و وجود یک توده یا جسم سنگین را در ناحیه لگن خود احساس می کنند یا دچار درد مزمن لگن هستند باید به متخصص فیزیوتراپی مراجعه نمایند.

افرادی که به متخصص فیزیوتراپی زنان دسترسی ندارند بهتر است برای شناسایی عضلات کف لگن خود اقدام به قطع کردن جریان ادرار بپردازند.

برای این کار باید عضلات خود را منقبض کند دقیقاً مانند شرایطی که می ‌خواهند از خروج گاز معده جلوگیری کنند.

در این حالت آنها قادر به شناسایی عضلات کف لگن خود خواهند بود و باید فقط یک یا دو بار به انجام این حرکت بپردازند.

منقبض کردن عضلات در هنگام دفع ادرار از تخلیه کامل مثانه جلوگیری می کند.

پس از شناسایی عضلات باید روزی چند بار آنها را منقبض کرد.

باید در موقعیت های مختلف و در حالت نشسته، ایستاده یا خوابیده به منقبض کردن عضلات کف لگن پرداخت.

منقبض کردن عضلات باید بدون سفت نگه داشتن عضلات شکم، بالا آوردن نشانه یا حبس کردن نفس انجام شود.

هنگام انجام دادن این حرکت باید کشیده شدن قسمت پایین دستگاه تناسلی به سمت داخل احساس گردد، تنفس عادی باشد و عضلات شکم سفت نشوند.

همه زنان به برنامه ورزشی مخصوص تقویت عضلات کف لگن نیاز ندارد.

در صورتی که بیمار قادر به انجام این تمرین نباشد باید از متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرد.

چه مدت طول می کشد تا بیمار به شرایط عادی برگردد؟

تمرینات مخصوص عضلات کف لگن باید به یک بخش از برنامه سلامت روزمره تبدیل شود و به اندازه مسواک زدن مهم باشد.

بهتر است در ابتدا چند ثانیه عضلات را منقبض و سپس شل کرد تا بدن به این تمرین عادت کند.

بیمار باید بتواند ۳ مرتبه و هر مرتبه ۱۰ بار و به مدت ۱۰ ثانیه عضلات خود را منقبض کند سپس ۱۰ ثانیه استراحت نماید.

در فواصل بین منقبض کردن عضلات باید بیمار بتواند شل شدن آنها را احساس نماید.

همه مشکلات زنان به ضعیف بودن عضلات کف لگن ارتباط ندارد و باید توسط متخصص فیزیوتراپی ارزیابی شوند تا علت آنها مشخص گردد.

افتادگی مثانه و بی اختیاری ادراری از جمله مشکلاتی هستند که باعث افت کیفیت زندگی می شوند.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های بیماری ام اس MS در زنان

متخصصین فیزیوتراپی ما درکلینیک یادمان برای خانم هایی که دچار اختلالاتی مانند افتادگی مثانه و بی اختیاری ادرار و … هستند برنامه درمانی را تهیه می کنند تا به بهترین نحو ممکن از درمان ها و راهکار های فیزیوتراپی برای مدیریت مشکل شان استفاده کنند.

برای دریافت نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید.

با کلینیک فیزیوتراپی یادمان تماس بگیرید! 02188088541 – 02188074196

آدرس و اطلاعات تماس کلینیک فیزیوتراپی یادمان