درمان با فیزیوتراپی

درمان با فیزیوتراپی بخش مهمی از درمان اغلب افراد مبتلا به آرتروز بوده و توسط فیزیوتراپیست ها که بخشی از تیم تخصصی درمان هستند انجام می شود. آنها با استفاده از روش های مختلف درمان با فیزیوتراپی به ادامه یا حفظ زندگی فعال و مستقل فرد در خانه و محل کار کمک می کنند.

این افراد در ارزیابی حرکت تخصص داشته و می توانند نحوه محافظت از مفاصل را به فرد آموزش دهند.

فیزیوتراپیست، اقدامات زیر را انجام خواهد داد:

• ارائه توصیه های مفید
  • کمک به فرد در ایجاد احساس اعتماد به نفس در مورد مدیریت عارضه
  • رفع هرگونه نگرانی یا عدم اطمینان
  • تعیین اهداف مناسب برای حفظ فعالیت فرد تا حد ممکن

فیزیوتراپیست های متخصص، برای تشخیص و درمان مشکلات مفصل و عضله آموزش دیده اند و گاهی فرد توسط پزشک عمومی به یک فیزیوتراپیست متخصص ارجاع داده می شود.

فیزیوتراپیست با پرسیدن سوال و معاینه مفاصل دردناک شروع خواهد کرد. این ارزیابی به یافتن درمان متناسب با نیازهای فرد کمک می کند.

درمان شامل موارد زیر است:

• برنامه ای شامل تمرینات به خصوص
  • توصیه های کلی در مورد افزایش سطح فعالیت و پرهیز از آسیب های مرتبط با فعالیت
  • درمان های کاهنده درد مانند کیسه گرم یا کیسه یخ، دستگاه های تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، ماساژ، طب سوزنی یا استفاده از نوار
  • فراهم کردن ابزارهای کمکی برای راه رفتن یا اسپلینت با هدف حفظ تحرک یا استقلال

فیزیوتراپی چه کمکی می کند؟

فیزیوتراپی آرتروز

درک تاثیرات آرتروز

روش های درمان با فیزیوتراپی می تواند به درک آنچه که در آرتروز برای مفاصل و عضلات رخ می دهد، کمک کند. درک آرتروز به مدیریت اثرات آن کمک خواهد کرد.

مدیریت درد

آرتروز می تواند باعث درد در بخش به خصوصی از بدن یا درد مفصلی یا عضلانی گسترده تر شود.

دارو نیز مفید است اما فیزیوتراپیست می تواند اطلاعاتی را در مورد سایر روش های کاهش درد در کنار دارو در اختیار فرد قرار دهد.

فرد می تواند برخی از این درمان ها را در فواصل بین قرارهای ملاقات انجام دهد:

کیسه یخ می تواند برای تسکین مفاصل داغ و متورم به کار رود.

کیسه گرم به شل کردن عضلات سفت و خسته کمک می کند.

بستن مفاصل متورم یا دردناک با اسپلینت نیز می تواند مفید واقع شود، برای مثال در زمان عود رماتیسم مفاصل. فیزیوتراپیست یا کار درمان نیز می تواند اسپلینت های موقتی را برای فرد فراهم کند.

TENS (تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست)، کار خود را از طریق انسداد پیام های درد ارسالی به مغز و تغییر ادراک درد در فرد انجام می دهد.

دستگاه TENS، ابزار الکترونیکی کوچکی است که از طریق پدهای روی پوست، پالس هایی را به انتهای عصب ها می فرستد. این کار، احساس خارشی را ایجاد کرده که ممکن است باعث تسکین درد شود.

آهسته و پیوسته جلو بروید

انجام بیش از حد کارها می تواند درد را افزایش دهد اما عدم فعالیت کافی نیز همین تاثیر را دارد.

گاهی متخصص فیزیوتراپی توصیه به یافتن تعادل صحیح بین استراحت و فعالیت ها و نیز افزایش سطح فعالیت در حدی می کند که فرد بتواند خود را با آن سازگار کند.

برنامه ریزی در مورد فعالیت ها با هدف عدم انجام بیش از حد کارها، به لذت بردن از کارها کمک می کند.

تمرینات منظم و درجه بندی شده انجام دهید

تمرینات درجه بندی شده، به آرامی شروع شده و گام به گام افزایش می یابد. این کار به تقویت عضلات و مفاصل و افزایش تناسب فرد کمک می کند.

بهبود تناسب و بنیه فرد به افزایش سطح فعالیت بدون افزایش درد کمک خواهد کرد. تمرینات منظم، تولید هورمون های مسکن طبیعی بدن (اندورفین) را نیز تحریک خواهد کرد.

متخصص فیزیوتراپی با ارائه درمان های دیگر راه کاهش درد را آغاز میکند از جمله:

• ماساژ درمانی می تواند به شل کردن عضلات و آسان تر کردن حرکت مفصل کمک کند
  • طب سوزنی می تواند مغز را برای تولید اندورفین تحریک کند. برخی فیزیوتراپیست ها برای انجام طب سوزنی آموزش دیده اند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی آرتروز یا استئوآرتریت

درمان با فیزیوتراپی و الکتروتراپی

سایر درمان ها

الکتروتراپی با استفاده از تکنیک هایی مانند فراصوت و لیزر درمانی سطح پایین می تواند به تحریک فرآیند ترمیم و در نتیجه کاهش درد کمک کند.

حرکت ماهرانه با دست می تواند به بهبود محدوده حرکتی در مفصل کمک کند. این روش برای هر بیماری مناسب نبوده اما فیزیوتراپیست می تواند در مورد مفید بودن این روش در هر فرد، توصیه های لازم را ارائه دهد.

بهبود تناسب

در هنگام ابتلا به آرتروز، فعال ماندن بسیار اهمیت دارد.

بسیاری از افراد از اینکه تمرین، درد آن ها را افزایش داده یا باعث آسیب بیشتر به مفاصل شود، ترس دارند اما مفاصل برای حرکت طراحی شده و در صورت عدم استفاده از آن ها، عضلات و بافت های اطراف آن ها ضعیف تر می شوند.

این امر می تواند باعث ناپایدار شدن مفصل و کاهش قابلیت حرکت و استقلال فرد می شود.

تمرین می تواند تناسب عمومی را افزایش داده، منجر به کاهش وزن یا حفظ وزن مناسب شده، قابلیت حرکت را بهبود بخشیده و باعث اعتماد به نفس بیشتر شود.

نکته مهم، یافتن شکلی از تمرین است که فرد از آن لذت می برد تا آن را به صورت منظم انجام دهد.

فیزیوتراپیست می تواند به طرح یک برنامه کمک کرده و در مورد هرگونه ابزار یا آموزش مخصوص برای شروع تمرینات، توصیه های لازم را ارائه دهد.

اهمیت دارد که تمرینات، به آرامی شروع شده، آهسته و پیوسته ادامه پیدا کند و به تدریج فعالیت افزایش پیدا کند.

ممکن است شروع به همراه کمی افزایش درد باشد، اما این وضعیت باید با افزایش اعتماد به نفس و استقامت فرد، بهبود یابد.

درمان با تحرک، کشش و تقویت

تحرک، کشش و تقویت

آرتروز می تواند باعث سفتی مفاصل و ضعف عضلانی شده فعالیت های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

فیزیوتراپیست، استقامت عضلانی و محدوده حرکتی مفاصل را ارزیابی کرده و توصیه های لازم را در مورد تکنیک ها و تمرینات ارائه کرده تا فرد بتواند فعالیت مفاصل خود را حد امکان حفظ کند.

برخی فیزیوتراپیست ها به استخر آب درمانی دسترسی داشته و فرد می تواند تمرینات خود را در آب گرم انجام دهد.

حرکت در آب برای بسیاری از افراد آسان تر است – گرما، تسکین دهنده بوده و آب مقداری از وزن را تحمل کرده بنابراین فرد می تواند مفاصل و عضلات خود را بدون نیاز به نیروی زیاد حرکت دهد.

در صورت حرکت بیش از حد و خارج از محدوده طبیعی مفاصل نیز فیزیوتراپی می تواند کمک کننده باشد. برخی فیزیوتراپیست ها در حوزه حرکت بیش از حد مفاصل یا سایر عارضه ها تخصص دارند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی آرتروز

چگونگی دسترسی به خدمات فیزیوتراپی

3 روش برای ملاقات با فیزیوتراپیست وجود دارد:

• پزشک عمومی یا مشاور می تواند فرد را به دپارتمان فیزیوتراپی محلی یا بیمارستان ارجاع دهد.
  • فرد، خود نیز می تواند بدون ارجاع پزشک با فیزیوتراپیست ملاقات کند. لازم است با پزشک عمومی در مورد دپارتمان های فیزیوتراپی اطراف که بیماران بدون ارجاع را نیز می پذیرند، گفتگو شود.
  • اگر فرد تمایل به جلسه خصوصی داشته باشد، می تواند با ارجاع شخصی در جلسه فیزیوتراپی خصوصی شرکت کند. در صورت ارجاع شخصی، ارائه سابقه پزشکی کامل به فیزیوتراپیست در جلسه اول بسیار اهمیت دارد.

برای مشاوره، ارزیابی و دریافت خدمات درمان با فیزیوتراپی در غرب تهران با شماره های زیر تماس بگیرید. در کلینیک یادمان بر اساس عارضه، امکان دریافت انواع مختلف درمان های فیزیوتراپی وجود دارد.

شماره های تماس کلینیک یادمان: 02188088541 – 02188074196