درد دنبالچه

احتمالا شما هیچ گاه به دنبالچه خود فکر نکرده اید، تا زمانی که شروع به درد کردن می کند.

درد دنبالچه در قسمت پایین و انتهایی ستون فقرات، دقیقا بالای کفل ها متمرکز است، جایی که این استخوان چندقسمتی قرار  گرفته است.

دنبالچه، کوچک است اما وظایف مهمی دارد. این استخوان، در به حالت پایدار رسیدن، هنگام نشستن، کمک می کند.

همچنین، بسیاری از تاندون ها، ماهیچه ها و رباط ها از این ناحیه می گذرند.

ممکن است پزشک، دنبالچه را با اسم پزشکی اش نام ببرد: ” coccyx”.

این کلمه از عبارت یونانی “cuckoo” به دست آمده است. این نام به این دلیل به دنبالچه اطلاق شد که این استخوان، بسیار شبیه به منقار یک پرنده است.

درد موجود در دنبالچه، coccydynia نام دارد. درد در دنبالچه آسیب دیده، از حالت خفیف تا شدید وجود دارد.

هنگام نشستن، برخاستن از صندلی یا خم شدن در زمان نشستن، این درد بدتر می شود.

ممکن است فرد در زمان رفتن به دستشویی یا انجام رابطه جنسی نیز احساس درد کند.

امکان دارد زنان در طول دوران قاعدگی خود، احساس ناراحتی کنند.

گاهی اوقات درد، به پاها نیز سرایت می کند. ایستادن یا راه رفتن باید فشار وارده بر دنبالچه را آرام کند و ناراحتی را از بین ببرد.

چرا دنبالچه درد می گیرد؟

ممکن است دنبالچه پس از نشستن طولانی مدت روی یک نیمکت خشک یا سایر سطوح ناراحت کننده ، شروع به درد کردن کند.

افتادن یا ضربه های دیگر می تواند دنبالچه را دچار کوفتگی، جا به جایی یا شکستگی کند.

آسیب مفصلی ناشی از حرکات مکرر یا سایش و پارگی ناشی از افزایش سن نیز می تواند در درد دنبالچه نقش داشته باشد.

در طول سه ماهه آخر بارداری، رباط های متصل به دنبالچه و رباط های اطراف آن، به طور طبیعی شل می شوند تا برای کودک، جا باز شود.

به همین دلیل است که در زنان، حدود پنج برابر بیش از مردان، احتمال تجربه درد دنبالچه وجود دارد.

در صورت داشتن اضافه وزن، فرد، بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات دنبالچه است.

اگرچه، در صورت کاهش سریع وزن، لایه ای که از دنبالچه محافظت می کند از بین می رود و احتمال آسیب به آن بیشتر می شود.

در موارد نادر، علت درد دنبالچه، عفونت یا تومور است.

در صورت بروز این درد، چه باید کرد؟

اگر درد، شدید است یا بیش از چند روز باقی مانده است، باید به پزشک مراجعه شود.

اغلب اوقات، درد دنبالچه جدی نیست. گاهی می تواند نشانه ای از یک آسیب باشد. در موارد بسیار نادر، درد دنبالچه نشانه ای از سرطان است.

تست اشعه ایکس یا MRI برای بررسی علائم آسیب، مانند شکستگی استخوان یا توموری که استخوان را تحت فشار قرار داده است، انجام می شود.

تست اشعه ایکس ممکن است هم در حالت نشسته و هم ایستاده گرفته شود تا مشکلات احتمالی مربوط به دنبالچه در موقعیت های مختلف نشان داده شود.

پزشک، ناحیه اطراف دنبالچه را نیز به منظور بررسی وجود هرگونه بافت زائدی که ممکن است بر دنبالچه فشار وارد کند، لمس خواهد کرد.

درد دنبالچه

درمان درد دنبالچه با داروهای بدون نسخه

درد باید طی چند هفته از بین برود، اما گاهی ممکن است ماه ها طول بکشد.

می توان از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی بدون نسخه (NSAID) برای کاهش ناراحتی، تا زمان بهبود استخوان دنبالچه استفاده کرد.

این داروها شامل ایبوپروفن یا ناپروکسن هستند. استامینوفن نیز می تواند درد را آرام کند.

درمورد دردهای شدیدتر، پزشک یک ماده بی حسی موضعی، مسدودکننده عصب یا داروی استروییدی را در ناحیه موردنظر تزریق خواهد کرد.

برای کاهش درد، می توان داروهای ضد افسردگی یا ضد حمله را نیز به صورت خوراکی مصرف کرد.

حتما باید درمورد گزینه های درمانی با پزشک گفتگو شود.

طرز نشستن برای درمان درد دنبالچه

برای کاهش درد، روی یک تشک برقی گرم کننده یا کیسه یخ بنشینید یا ماساژ دریافت کنید.

نحوه نشستن نیز اهمیت دارد. طرز نشستن نادرست، می تواند فشار بسیار زیادی روی دنبالچه وارد کند.

به صندلی تکیه دهید و پاهایتان را روی زمین قرار دهید تا وزن را از روی استخوان دنبالچه بردارید.

زمانی که می خواهید بنشینید، به جلو خم شوید. می توانید روی یک بالش دونات-شکل یا بالشتک گوه-شکل مخصوص نیز بنشینید تا فشار وارده بر ناحیه حساس را کاهش دهید.

فیزیوتراپی برای درمان درد دنبالچه

فیزیوتراپی می تواند تمریناتی را برای تقویت ماهیچه هایی که دنبالچه را حمایت می کنند، به فرد آموزش دهد.

این ماهیچه ها شامل ماهیچه های معده و کف لگن است.

از تکنیکی به نام دستکاری دنبالچه ای نیز می توان استفاده کرد.

در این روش، پزشک، انگشت دارای دستکش را وارد مقعد می کند و دنبالچه را به عقب و جلو حرکت می دهد تا آن را به محل خود برگرداند.

اغلب مواقع، این درمان ها درد را تا زمان بهبودی دنبالچه، تسکین می دهند.

اگر هیچ یک از درمان ها عمل نکند، پزشک، جراحی را به عنوان آخرین راه چاره پیشنهاد می کند تا بخشی از دنبالچه یا تمام آن را بردارد. این عمل، قطع دنبالچه نامیده می شود.

جراحی، همیشه بلافاصله تاثیر خود را نمی گذارد. از بین رفتن درد، زمان می برد.

در برخی موارد، جراحی اصلا تاثیری ندارد. جراحی ممکن است خطراتی نیز به همراه داشته باشد، مانند عفونت.

انجام یا عدم انجام جراحی، تصمیمی است که نیاز است بیمار با دقت بسیار به کمک پزشک بگیرد.

با ابزارهای کاهش درد خانگی، مثل NSAID ها، گرما و ماساژ شروع کنید.

اگر دنبالچه همچنان درد می کند، موضوع را با پزشک خود مطرح کنید، او می تواند به شما در یافتن روش درمانی موثر کمک کند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی عصب سیاتیک یا درد رادیکولار

تمرینات و کشش های مناسب برای درد دنبالچه

با اینکه هیچ درمان فوری برای درد دنبالچه وجود ندارد، برخی تمرینات و کشش ها می تواند در کاهش فشاری که باعث درد دنبالچه می شود، موثر باشد.

حالت های مختلف یوگا می تواند برای کشیدن ماهیچه ها و رباط های متصل به دنبالچه، فوق العاده باشد.

کشش برای زنان باردار مبتلا به درد دنبالچه نیز می تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی تورم ستون فقرات کمر یا اسپوندیلوآرتریت محوری

حتما درمورد گزینه های درمانی مناسب برای درد دنبالچه تان با پزشک گفتگو کنید. همچنین در صورت تشدید درد دنبالچه با انجام تمرینات یا کشش ها، با پزشک مشورت کنید. برای دریافت نوبت از کلینیک فیزیوتراپی یادمان با ما تماس بگیرید.

در کلینیک یادمان متخصصین ارتوپدی نیز در کنار فیزیوتراپیست ها برای درمان دردهای ناحیه کمر همراه با شما خواهند بود.

شماره های تماس با کلینیک یادمان: 02188088541 – 02188074196

آدرس و اطلاعات تماس کلینیک