توانبخشی قبل از شروع مجدد فعالیت ورزشی

توانبخشی قبل از شروع ورزش

شروع مجدد فعالیت‌ های ورزشی پس از آسیب دیدگی و توانبخشی ورزشی و فیزیوتراپی با تشدید مجدد علائم و نشانه های یک بیماری باعث ترس و اضطراب ورزشکاران خواهد شد.

با این حال شروع هرچه سریع تر فعالیت های ورزشی باعث تسریع فرایند بهبود می شود و بیمار از مزایای ورزش کردن بهره مند خواهد شد.

متخصص فیزیوتراپی به کمک یک برنامه توانبخشی و تمرینات ورزشی متناسب با شرایط بیمار به او کمک می ‌کند تا قبل از شروع مجدد فعالیت جسمانی نیروی خود را بازیابد و هر چه سریع‌ تر به عرصه رقابت برگردد.

فعالیت جسمانی باعث بهبود سلامت خواهد شد. افزایش فعالیت جسمانی و کاهش بی تحرکی از بروز بیماری‌ های مزمن جلوگیری خواهد کرد.

در مواردی که درد یا آسیب دیدگی باعث محدود شدن قابلیت حرکتی شود بیمار نمی تواند فعالیت جسمانی داشته باشد.

محدود شدن دامنه حرکات بدن منجر به ضعف عضلات و استخوان ها خواهد شد و تناسب سیستم قلب و عروق را مختل خواهد کرد.

متخصص فیزیوتراپی ناامیدی ناشی از ناتوانی حرکتی بیمار را درک خواهد کرد و به او کمک می کند مجدداً فعالیت جسمانی خود را آغاز نماید.

افزایش دامنه حرکات بدن و انجام دادن حرکات کششی و تقویتی باعث بهبود توانایی حرکتی بیمار خواهد شد.

متخصص فیزیوتراپی به ارائه روش‌ های جایگزین می پردازد تا در دوران توانبخشی سلامت قلب و عروق حفظ گردد

متخصص فیزیوتراپی پس از جراحی یا آسیب دیدگی تمریناتی را به بیمار توصیه می کند که زمان بهبود توانایی جسمانی، ریسک آسیب دیدگی مجدد را به حداقل خواهد رساند.

به طور کلی آسیب های ایجاد شده با سرعت یکسان بهبود پیدا نمی کنند و این مسئله به نوع بافت آسیب دیده (عضله، تاندون، مفصل یا استخوان) و شدت آسیب دیدگی بستگی دارد.

با این حال نحوه بروز هر گونه بیماری یا آسیب دیدگی در افراد مختلف متفاوت است.

آسیب هایی که موجب تاخیر در شروع ورزش و فعالیت میشوند

اگرچه توانبخشی باعث می شود بیمار دوباره فعالیت های خود را از سر بگیرد برخی اختلالات خاص باعث تاخیر در شروع فعالیت حرکت خواهد شد.

آسیب دیدگی عضله

توانبخشی پس از آسیب دیدگی عضله منجر به تسریع فرآیند بهبود خواهد شد و بیمار می تواند طی مدت ۲ تا ۳ هفته فعالیت ورزشی خود را آغاز کند.

در مواردی که آسیب دیدگی عضله در محل اتصال تاندون ها یا درون تاندون رخ دهد مدت بیشتری طول می کشد تا ترمیم گردد.

ورزش کردن باعث بهبود قدرت و انعطاف پذیری عضله و پیشگیری از آسیب دیدگی مجدد خواهد شد.

آسیب دیدگی تاندون

گاهی اوقات آسیب دیدگی تاندون دیر تشخیص داده می شود زیرا در مراحل اولیه با گرم کردن بدن، درد از بین خواهد رفت و فرد به ادامه فعالیت ورزشی خود خواهد پرداخت.

افزایش تدریجی فعالیت ورزشی و کنترل علائم مرتبط با آسیب تاندون برای حفظ سلامت آن ضروری است.

آسیب دیدگی مفصل

آسیب دیدگی مفاصل بدن از قبیل مفصل زانو، مچ پا، مچ دست، شانه و آرنج بسیار شایع است.

پس از آن که التهاب مفصل از بین رفت باید به کمک حرکات ورزشی به افزایش قدرت و انعطاف پذیری بدن پرداخت تا امکان کنترل نیرویی که به مفصل وارد می شود وجود داشته باشد.

معمولاً حدود چند هفته تا چند ماه طول می کشد تا مفصل بتواند دوباره دامنه حرکات طبیعی خود را به دست بیاورد و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری گردد.

در برخی از انواع آسیب دیدگی ها علیرغم کنترل درد، ضعف مفصل برطرف نخواهد شد.

این امر باعث می شود ریسک آسیب دیدگی مجدد افزایش پیدا کند.

متخصص فیزیوتراپی به خوبی با مشکلات شایع مرتبط با انواع آسیب دیدگی ها آشنایی دارد و برای تمرینات ورزشی مخصوص برای اصلاح آنها خواهد پرداخت.

این امر باعث می شود ریسک آسیب دیدگی مجدد مفصل کاهش پیدا کند و توانایی آن افزایش یابد.

فیزیوتراپی برای شروع مجدد فعالیت ورزشی

چه موقع امکان شروع مجدد فعالیت ورزشی وجود دارد؟

بیمار می تواند به محض بهبود آسیب دیدگی، افزایش قدرت بدن، انعطاف پذیری و هماهنگی بهتر عضلات به انجام فعالیت جسمانی بپردازد.

در مراحل اولیه توانبخشی علائم التهاب از قبیل تورم و درد به عنوان عاملی برای تعیین سطح فعالیت ورزشی در نظر گرفته می ‌شوند.

متخصص فیزیوتراپی، نوع و سطح فعالیت ورزشی را مشخص خواهد کرد تا بیمار مجدداً دچار آسیب نشود.

در دوران بهبود از تمرینات ورزشی برای افزایش سرعت ترمیم آسیب بیمار استفاده خواهد شد

متخصص فیزیوتراپی به بررسی انعطاف پذیری، قدرت، تعادل و دامنه حرکات بدن می پردازد تا میزان پیشرفت بیمار را ارزیابی نماید.

او به خوبی با نوع حرکات ورزشی بیمار آشنایی دارد و می ‌داند چه موقع بیمار امکان شروع مجدد فعالیت ورزشی خود را خواهد داشت.

پس از آن که درد از بین رفت متخصص فیزیوتراپی به ارزیابی ضعف ناشی از آسیب دیدگی خواهد پرداخت.

این امر باعث می شود متخصص فیزیوتراپی از بهبود کامل بیمار اطمینان حاصل کند و سپس او را راهی عرصه رقابت نماید.

تحت چه شرایطی بیمار می تواند فعالیت ورزشی خود را شروع کند؟

متخصص فیزیوتراپی در تمام مراحل درمان آسیب دیدگی با بیمار همکاری دارد.

او به ارزیابی و درمان ضعف و سفتی مفاصل، محدودیت حرکتی آنها، عدم هماهنگی مناسب اعضای بدن و مواردی از این قبیل می پردازد.

بررسی کامل این موارد به او کمک می کند به این نتیجه برسد بیمار چه موقع امکان فعالیت مجدد را دارد.

در صورتی که بیمار بیش از حد ورزش کند یا تمرینات خود را به طور صحیح انجام ندهد درد و تورم افزایش خواهد یافت.

پس از ترمیم آسیب ایجاد شده متخصص فیزیوتراپی نکاتی را در خصوص پیشگیری از آسیب مجدد به بیمار گوشزد خواهد کرد.

از بیمار می خواهد قبل از ورزش به گرم کردن بدن خود بپردازد و پس از اتمام کار بدنش را سرد کند.

شروع تدریجی فعالیت ورزشی و افزایش شدت آن از بروز آسیب دیدگی مجدد پیش گیری خواهد کرد.

ورزش کردن به صورت متعادل باعث می ‌شود احتمال تحلیل رفتگی مفصل کاهش پیدا کند.

انجام دادن تمرینات ورزشی یکی از نکات مهمی است که متخصص فیزیوتراپی به بیمار توصیه می کند.

او با مربی ورزشی یا سایر پزشکان همکاری می ‌کند تا سلامت بیمار خود را تضمین نماید.

نقش فیزیوتراپی در شروع فعالیت

متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی چه نقشی را در شروع مجدد فعالیت ورزشی بیمار ایفا می کند؟

متخصص فیزیوتراپی در زمینه توانبخشی پس از آسیب دیدگی و جراحی آموزش دیده است و با تاثیراتی که اختلالات مختلف بر توانایی جسمانی دارند آشنایی دارد.

او به بررسی اعضای مختلف بدن از قبیل اعصاب، عضلات، استخوان ها و مفاصل می ‌پردازد تا سطح سلامت بیمار را مشخص کند.

سپس برنامه جامعی را برای از بین بردن محدودیت های حرکتی بیمار طراحی می کند تا بیمار امکان دستیابی به اهدافش را داشته باشد.

متخصص فیزیوتراپی با در نظر گرفتن همه این موارد به بیمار کمک می کند هرچه زودتر سلامت خود را به دست بیاورد.

متخصص فیزیوتراپی که در مراحل اول به منظور کنترل درد و تورم از روش‌ های کمکی مانند ماساژ درمانی، درمان دستی و حرکات ورزشی استفاده خواهد کرد.

در برخی موارد بیمار برای راه رفتن و محافظت از عضو آسیب دیده به استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و بریس نیاز دارد.

متخصص فیزیوتراپی نحوه استفاده از این وسایل را به منظور کاهش ریسک آسیب مجدد توضیح خواهد داد.

ورزش کردن در آب باعث بهبود عملکرد بدن و تقویت سلامت قلب و عروق خواهد شد تحمل وزن بدن برای پایین تنه راحت ‌تر است.

در فرایند توانبخشی متخصص فیزیوتراپی از آب درمانی برای به چالش کشیدن بدن و افزایش توانایی جسمانی بیمار به منظور شروع مجدد فعالیت ورزشی استفاده خواهد کرد.

بازآموزی عضلاتی که در حفظ حالت بدن نقش دارند از قبیل عضلات ستون فقرات، عضلات ران و ساق پا به منظور کنترل حرکات بدن و بهبود هماهنگی آنها یکی دیگر از اهداف فیزیوتراپی است.

انجام دادن برخی از تمرینات مخصوص توانبخشی حتی پس از بازگشت به عرصه ورزش ضروری است تا بیمار مجدداً دچار آسیب دیدگی نشود.

فیزیوتراپی برای شروع مجدد فعالیت جسمانی در سالمندان

فیزیوتراپی و توانبخشی ورزشی چه تاثیری در شروع مجدد فعالیت جسمانی دارد؟

متخصص فیزیوتراپی در زمینه کمک به بیماران برای بازگشت مجدد به عرصه ورزش و بهبود توانایی جسمانی آنها تخصص دارد.

او برای بهبود عملکرد بدن، کاهش ریسک آسیب دیدگی مجدد و ترمیم آسیب ایجاد شده از روش های مختلف استفاده می کند.

فیزیوتراپیست به منظور ارزیابی بیمار و طراحی یک برنامه توانبخشی متناسب با نیازهای او از ابزارهای مخصوص استفاده می کند.

او به ارزیابی فاکتورهایی می ‌پردازد که باعث آسیب دیدگی بیمار شده یا منجر به تاخیر در بازگشت او به زمین ورزش شده است.

فاکتورهایی که تاثیرات مثبت بر فرایند توانبخشی همراه هستند عبارتند از مصرف آب و مواد مغذی به مقدار کافی و خواب مناسب.

توجه نکردن به این فاکتورها باعث خستگی زود هنگام خواهد شد.

متخصص فیزیوتراپی ضمن بررسی عواملی که باعث آسیب بیمار شده اند از تمرینات مختلف برای بهبود توانایی و عملکرد او استفاده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : ورزش درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

پس از اتمام دوره توانبخشی و فیزیوتراپی انجام چه فعالیت هایی ممنوع است؟

پس از آنکه دوران بهبود بیمار به پایان رسید و او مجددا به عرصه ورزش بازگشت باید به تدریج زمان و شدت تمرینات خود را افزایش دهد.

اکثر افراد با توانبخشی و رعایت نکات ارائه شده توسط متخصص فیزیوتراپی بدون هیچ گونه محدودیت یا مشکلی فعالیت ورزشی خود را ادامه خواهند داد.

در برخی موارد با توجه به نوع آسیب ایجاد شده باید بیمار در هنگام ورزش کردن بیشتر احتیاط کند.

شرکت در فعالیت های ورزشی سنگین یا فعالیت هایی که تماس جسمانی بالایی دارند منجر به افزایش ریسک آسیب مجدد خواهد شد.

فیزیوتراپیست به بیمار کمک می کند در بازه زمانی مناسب به شروع فعالیت ورزشی بپردازد تا سلامت او تضمین گردد.

پیروی کردن از دستورات پزشک باعث می شود احتمال آسیب دیدگی مجدد به حداقل برسد.

آیا کناره گیری از ورزش لازم است؟

گاهی اوقات به منظور بهبود یا تمرکز بر روی توانبخشی یک ناحیه خاص باید بیمار سطح فعالیت ورزشی خود را کاهش دهد.

با این حال دوران بهبود همیشه با استراحت مطلق همراه نیست زیرا مزایای ورزش کردن برای سلامت بر همگان عیان است.

در مواردی که بیمار به علت آسیب دیدگی مجبور به کناره گیری از ورزش است بهتر است از فعالیت‌ های لذت بخش و هیجان انگیز جدید استفاده کند تا همچنان فعالیت جسمانی داشته باشد.

فیزیوتراپیست با توجه به توانایی بیمار انجام یک فعالیت ورزشی خاص را به او توصیه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اهمیت فعالیت جسمانی

شما میتوانید توانبخشی را برای شروع دوباره فعالیت ورزشی و انجام دوباره فعالیت های روزمره با فیزیوتراپیست های ما در کلینیک فیزیوتراپی یادمان آغاز کنید.

برای دریافت نوبت با شماره های 02188088541 – 02188074196 تماس بگیرید.

آدرس و اطلاعات تماس با کلینیک فیزیوتراپی یادمان در منوی اصلی صفحه تماس با ما