التهاب مفصل خاجی تهیگاهی

التهاب مفصل خاجی تهیگاهی یا ساکروایلیاک به انگلیسی Sacroiliac joint ، عارضه ای است که شامل تغییرات آماسی یا پاسخ های التهابی ناشی از آسیب موضعی یا عارضه های التهابی سیستمیک است که موروثی یا اکتسابی است.

التهاب، پاسخ بدن به آسیب یا بیماری موجود است. التهاب می تواند گرفتگی ماهیچه ای، فشردگی عصب ها و ناراحتی عمومی را که صبح ها وخیم تر است، افزایش دهد.

علت التهاب مفصل خاجی تهیگاهی چیست؟

التهاب SIJ یا مفصل خاجی تهیگاهی ، طی حوادثی که شامل ضربات شدید هستند، مانند تصادفات خودرو و آسیب کلی به ناحیه موردنظر پس از افتادن، رخ می دهد.

کار زیاد، باغبانی کردن، بلند کردن اجسام یا هل دادن یا کشیدن اجسام سنگین می تواند منجر به بارگذاری مکرر بر روی مفصل شود. که خود باعث التهاب می شود.

برخی افراد، اختلالات التهابی را به ارث می برند. یا به طور اکتسابی به این اختلالات مبتلا می شوند (مثل ورم مهره های ستون فقرات یا آرتروز پسوریاتیک).

علائم این عارضه ها در ابتدا در ناحیه SIJ ظاهر می شود. سپس به نواحی دیگر ستون فقرات گسترش پیدا می کند.

درد مفصل خاجی

از کجا بدانم التهاب خاجی تهیگاهی دارم؟

معمولا شدیدترین درد در نیمه شب، هنگام خواب، بین 2 تا 5 صبح، احساس می شود.

درد، به سفتی در این ناحیه ارتباط دارد. و گاه و بیگاه به شکل احساس داغ شدن یا سوزش حس می شود.

وضعیت بدنی ثابت و طولانی، مثل ایستادن و نشستن، شایع ترین فاکتورهایی هستند که درد را بدتر می کند.

درد در سرتاسر روز، ثابت باقی می ماند. داروهای ضد التهاب بدون نسخه به صورت کوتاه مدت، موثر هستند.

مطابق پژوهش انجام شده توسط Arthritis Care در سال 2010، این عارضه در مردان، شایع تر است (63 درصد). اما در زنان، تنها به میزان 7.9 درصد وجود دارد.

فیزیوتراپی التهاب مفصل خاجی تهیگاهی

فیزیوتراپی، در کنار پزشک که داروی ضد التهابی مناسب یا تزریق داروی ضد التهابی SIJ را تجویز می کند، جزئی مهم در یک برنامه توانبخشی جامع است.

به این طریق، بازگشت به کار، زندگی و فعالیت های ورزشی ممکن می شود.

زمانی که استراتژی های ضد التهابی، علائم اولیه را کاهش دهد، فیزیوتراپی، تحرک را در ناحیه کمری- لگنی و مفصل ران افزایش می دهد. و باعث ایجاد استحکام و کنترل در مفصل ران، برای برداشتن بار از روی لگن و قسمت کمری ستون فقرات می شود.

فیزیوتراپی چقدر در التهاب مفصل خاجی تهیگاهی موثر است؟

اولین اقدام برای التهاب SIJ، برگزیدن یک استراتژی پزشکی موثر برای مدیریت درد و تورم درون مفصلی است که در این عارضه رخ می دهد.

اگر درد در شب، شدیدتر است، مهم است که با فیزیوتراپ در خصوص ملاقات با پزشک، برای دریافت داروهای موثر، پیش از شروع یک برنامه توانبخشی، گفتگو شود.

زمانی که دارو، علائم حاد را فرو نشاند، فیزیوتراپی در بهبود حرکت و استحکام در مفصل ران، لگن و بخش کمری ستون فقرات، بسیار موثر است. تا از این طریق از این ناحیه در مقابل بارگذاری های مکرر دینامیک، محافظت شود.

در خانه چه کاری می توانم انجام دهم؟

به پشت یا پهلو دراز کشیدن در شب یا زمانی که درد تشدید شده است، در حالی که پاها از قسمت مفصل ران به حالت جنینی خم شده است، به کاهش علائم کمک می کند.

استفاده از کیسه یخ روی ناحیه متورم نیز کمک کننده است.

حرکت آرام و بدون تحمل بار، مثل راه رفتن رو به جلو، عقب یا به پهلو در استخر، به کاهش علائم و گرفتگی ماهیچه در این ناحیه کمک می کند.

کشش ماهیچه های سرینی و ماساژ آرام آن ها، به کاهش بار SIJ متورم و کاهش گرفتگی ماهیچه محافظ کمک می کند.

چقدر طول می کشد تا حالم بهتر شود؟

شناسایی داروی مناسب برای هدف گیری منشا التهاب مفصل خاجی تهیگاهی، مهم است.

این تشخیص، توسط پزشک انجام می شود. یا اگر این تردید وجود دارد که التهاب، ببشتر ناشی از یک مشکل سیستمیک است، بیمار در ابتدا به یک روماتولوژیست ارجاع داده می شود. تا نظر تخصصی اعلام شود.

پس از مشخص شدن داروی مناسب، علائم طی 2-4 هفته شروع به فروکش کردن می کنند.

در این زمان است که فیزیوتراپی جامع، در کنار تحرک مفاصل و یک برنامه قدرتی عملکردی می تواند به بازگشت به کار، زندگی و فعالیت های ورزشی معمول کمک کند.

کلینیک چند درمانی یادمان خدمات اوتوپدی و فیزیوتراپی و توانبخشی را در کنار یکدیگر ارائه می دهد و متخصصان این حوزه ها برای درمان بیمار با یکدیگر همکار خواهند کرد.

برای درمان التهاب مفصل خاجی تهیگاهی و دریافت خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی در کلینیک یادمان در غرب تهران با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره های تماس کلینیک یادمان: 02188088541 – 02188074196

آدرس و اطلاعات تماس کلینیک فیزیوتراپی یادمان