فیزیوتراپی مردان

منظور از سلامت و فیزیوتراپی مردان بروز هر گونه مشکل در ناحیه لگن و ساختارهای اطراف آن است. آقایان دچار مشکلات مرتبط با مثانه، روده، اندام جنسی یا عضلات کف لگن می شوند.

در واقع این مشکلات نسبتاً شایع هستند و از ۸ آقا یک نفر دچار مشکلات مرتبط با لگن، مثانه یا روده است. متخصص فیزیوتراپی می تواند با ارزیابی این مشکلات به بهبود اختلال ایجاد شده و ارتقا سلامت مردان کمک می کند.

اختلالات شایع مرتبط با مثانه، روده یا اندام جنسی در آقایان شامل چه مواردی است؟

مشکلات ناحیه لگن بر این ساختار تاثیر می گذارند و علل مختلفی دارند.

نشت ادرار یا ناتوانی در دفع کامل ادرار به مشکلات مرتبط با مثانه یا عضلات کف لگن ارتباط دارد.

ضعیف بودن عضلات اطراف مقعد باعث نشت مدفوع خواهد شد.

اختلال نعوظ به ضعیف بودن عضلات کف لگن ارتباط دارد احساس درد در ناحیه تناسلی یا مقعد به عصبی که در ناحیه لگن قرار گرفته مرتبط است.

علیرغم متفاوت بودن این مشکلات و عوامل بروز آنها، متخصص فیزیوتراپی قادر به تشخیص و درمان بیمار است.

این مشکلات به تدریج یا به صورت ناگهانی به وجود می آیند. به عنوان مثال پس از جراحی برداشتن مثانه یا پرتودرمانی به عنوان مثال پس از جراحی برداشتن پروستات یا پرتودرمانی سلول های سرطانی پروستات، بیمار با مشکلاتی از قبیل نشت ادرار و بی اختیاری یا اختلال نعوظ مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی اختلال نعوظ

با این حال برخی مشکلات از قبیل عدم تخلیه کامل ادرار به تدریج و به علت بزرگ شدن پروستات به وجود می آید.

گاهی اوقات نیز به علت بیش فعالی مثانه بیمار به دفع مکرر ادرار نیاز خواهد داشت.

برخی از مشکلات شایع در آقایان و دلایل بروز آنها به شرح زیر است:

اختلالات پروستات

بزرگ شدن پروستات پس از سن ۵۰ سالگی طبیعی است اما باعث مسدود شدن مثانه، کند شدن جریان ادرار یا تخلیه ناکافی آن می شود.

پس از جراحی سرطان پروستات تعدادی از آقایان دچار بی اختیاری ادرار می شوند زیرا با خارج کردن پروستات بخشی از مکانیسم دفع ادرار از بین می رود.

ممکن است نشت ادرار به صورت خفیف و در حد چند قطره یا شدید و با خیس شدن کامل لباس رخ دهد.

طی مدت چند هفته تا چند ماه پس از جراحی باید عضلات کف لگن قوی شود تا مشکل نشت ادرار برطرف گردد.

مشکلات مثانه

مثانه وظیفه نگهداری ادرار را بر عهده دارد اما مراجعه فوری به سرویس بهداشتی برای تخلیه ادرار باعث کاهش ظرفیت آن می شود.

عضلات مثانه باید به طور منظم کشیده شوند که این امر با نگهداری ادرار انجام خواهد شد.

آقایان در تمامی سنین به صورت غیر ارادی باعث کاهش حجم مثانه خود می شوند و با مشکلاتی از قبیل دفع فوریتی ادرار، تکرر ادرار و بی اختیاری مواجه می شوند.

اختلالات جنسی

آسیب دیدگی عضلات، اعصاب و عروق ناحیه لگن باعث بروز اختلالات جنسی خواهد شد.

آلت تناسلی مهمترین شاخص برای سلامت قلب آقایان است.

در صورتی که نعوظ کامل نباشد به معنای وجود اختلالات مرتبط با گردش خون از قبیل بالا بودن کلسترول است.

فیزیوتراپی برای سلامت مردان

منظور از درد طبیعی چیست و چه موقع درد باعث نگرانی می شود؟

اگرچه احساس درد در ناحیه لگن پس از جراحی پروستات شایع است، احساس درد به صورت مداوم در این قسمت طبیعی نیست

درد دائمی در ناحیه لگن در پی عوامل مختلفی از قبیل نامناسب بودن صندلی دوچرخه، ضربه به لگن یا گیر افتادگی عصب به وجود می آید.

بیمار درد را در اندام تناسلی، بیضه ها یا مقعد خود احساس می کنند.

پس از جراحی

تعدادی از آقایان پس از جراحی پروستات از احساس یک جسم توپ مانند بین پاهای خود و پشت بیضه ها شکایت دارند.

این وضعیت به علت تورم ناشی از جراحی به وجود می آید و طی مدت ۴ هفته اول پس از عمل بهبود پیدا می کند.

در چه مواردی باید به متخصص فیزیوتراپی یا سایر پزشکان مراجعه کرد؟

افراد بالای ۴۰ سال که برای دفع ادرار مشکل دارند یا احساس می ‌کنند مثانه آنها به طور کامل تخلیه نمی شود باید برای بررسی پروستات به پزشک مراجعه نمایند.

متخصص فیزیوتراپی به ارزیابی و کنترل درد ناحیه لگن و عملکرد نامناسب آن از قبیل بی اختیاری ادرار می پردازد.

علائم و نشانه های حاصل از درد ناحیه لگن توسط متخصص فیزیوتراپی ارزیابی خواهد شد.

باید هر گونه علامتی مبنی بر شروع ناگهانی درد، بی اختیاری ادراری یا تغییر در عملکرد روده به پزشک اطلاع داده شود.

در صورتی که تغییر این علائم هیچ گونه دلیل مشخصی نداشته باشد ارزیابی بیمار توسط متخصص فیزیوتراپی توصیه می شود.

چرا مراجعه به پزشک ضروری است؟

اختلالات مثانه و روده بر زندگی روزمره بیمار تاثیر می گذارد.

نگرانی از نیاز به دفع مکرر ادرار و نشت ناگهانی آن بار روانی و عاطفی زیادی را به دنبال دارد.

در صورتی که نشت ادرار یا مدفوع درمان نشود باعث بدتر شدن شرایط بیمار خواهد شد و بر زندگی اجتماعی، کاری و فردی او تاثیرات منفی می گذارد.

اختلالات مثانه و روده اغلب باعث می شود بیمار قادر به ورزش کردن نباشد و به این ترتیب دچار چاقی شود.

بروز برخی مشکلات از قبیل اختلالات نعوظ و بی اختیاری ادرار باعث می شود فرد دچار افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات ذهنی شود.

عدم نعوظ نیز مشکلات زناشویی و افسردگی را به دنبال خواهد داشت.

چگونه فیزیوتراپی مردان را به زندگی معمولی بر می گرداند؟

اکثر مردان از صحبت کردن درباره مشکل خود خجالت می کشند، حال آنکه متخصص فیزیوتراپی با ارزیابی مشکل آنها به بهبود اختلال ایجاد شده کمک می کند.

متخصص فیزیوتراپی سوالات شخصی از بیمار خواهد پرسید تا با علائم آشنا شود و به یک تشخیص قطعی دست پیدا کند.

از نتایج به دست آمده از انجام معاینات بالینی برای طراحی برنامه درمان استفاده می شود.

متخصص فیزیوتراپی برای این منظور به بررسی موارد زیر خواهد پرداخت:

عملکرد نامناسب مثانه

بازآموزی مثانه باعث می ‌شود این عضو یاد بگیرد به نگه داشتن ادرار بپردازد تا به حجم مناسب دست پیدا کند.

ممکن است پزشک از بیمار بخواهد مقدار مایعات مصرفی در طول روز و تعداد دفعاتی که به سرویس بهداشتی می رود را یادداشت کند.

نشت ادرار پس از جراحی پروستات

پس از جراحی سرطان پروستات، متخصص فیزیوتراپی بهترین روش برای تقویت عضلات کف لگن را به بیمار آموزش می دهد.

به این ترتیب بیماری یاد می گیرد به کنترل بی اختیاری ادراری خود در طول دوران بهبود بپردازد.

اختلال نعوظ

برخی از تمرینات ورزشی مخصوص عضلات کف لگن به بهبود نعوظ کمک می کند.

درد لگن

برای کنترل درد لگن باید به یک متخصص فیزیوتراپی با تجربه که در زمینه درمان مشکلات لگن تخصص دارد مراجعه کرد.

ارائه اطلاعات ضروری در ارتباط با شدت درد و نحوه عملکرد ذهن و بدن برای کنترل درد لگن ضروری است.

متخصص فیزیوتراپی یک عامل کلیدی در فرایند درمان بیمار محسوب می ‌شود.

فیزیوتراپی چه تاثیری در ارتقاء سلامت آقایان ایفا می کند؟

جراحی سرطان پروستات

معمولا به بیمارانی که قرار است تحت جراحی سرطان پروستات قرار بگیرند توصیه می ‌شود قبل و بعد از عمل به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنند.

بازآموزی عضلات کف لگن، ارائه اطلاعات ضروری به بیمار و حمایت عاطفی به بهبود بی اختیاری ادراری، کیفیت زندگی بیمار و سلامت روانی او کمک می کند.

درد مداوم لگن

فیزیوتراپی برای درد لگن

کنترل درد مداوم لگن مستلزم حضور متخصص فیزیوتراپی و سایر پزشکان است.

اگرچه هنوز اطلاعات چندانی در ارتباط با مزایای فیزیوتراپی در کنترل درد مزمن لگن وجود ندارد نباید تاثیرات آن را نادیده گرفت.

اختلالات جنسی

تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی مخصوص عضلات کف لگن باعث بهبود اختلال نعوظ، عدم نعوظ، ناتوانی جنسی و مشکلات مرتبط با بی اختیاری ادراری می شود.

سایر مشکلات مرتبط با سلامت آقایان

شواهد بالینی متعددی مبنی بر تاثیرات فیزیوتراپی بر بی اختیاری ادراری و سایر مشکلات مرتبط وجود دارد.

فیزیوتراپی به عنوان اولین خط درمان مشکلات مرتبط با سلامت آقایان توصیه می شود.

چه اقداماتی را باید در منزل انجام داد؟

بیمار باید از همه نکاتی که متخصص فیزیوتراپی به مردان گوش زد کرده است پیروی نماید. این نکات عبارتند از:

•  افزایش ظرفیت مثانه با نگه داشتن ادرار به مدت طولانی تر برای کاهش نیاز به دفع فوریتی ادرار
  • دفع فوری مدفوع به منظور جلوگیری از بروز یبوست
  • نوشیدن 1.5 تا ۲ لیتر آب در طول روز
  • مصرف غذاهای سرشار از فیبر
  •  انجام دادن تمرینات ورزشی مخصوص عضلات کف لگن

متخصص فیزیوتراپی نحوه صحیح انجام تمرینات ورزشی مخصوص عضلات کف لگن را به بیمار آموزش می دهد.

بیمار باید با پیروی از نکات زیر به انجام تمرینات مخصوص عضلات کف لگن بپردازد:

• بیمار باید تصور کند در حال ادرار کردن است سپس بدون استفاده از عضلات شکم یا مقعد خود جریان ادرار را متوقف کند.
  • پس از انجام این مرحله بیمار باید سعی کند در طول روز چندین بار این ورزش را تکرار کند تا ریسک نشت ادرار در او به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در منزل

چه مدت طول می کشد تا بیمار بهبود پیدا کند؟

زمان لازم برای بهبودی به نوع مشکل بیمار بستگی دارد.

در صورتی که بیمار تحت عمل جراحی برداشتن پروستات قرار گرفته باشد چند هفته تا چند ماه طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد.

متخصص فیزیوتراپی از نزدیک میزان پیشرفته بیمار را بررسی می ‌کند.

مشکلات مرتبط با عملکرد روده و مثانه معمولاً طی مدت چند سال به وجود می آیند که حدود چند ماه طول می کشد تا بهبود پیدا کنند.

درد مزمن لگن همیشه به طور کامل برطرف نمی ‌شود اما مراجعه به متخصص فیزیوتراپی باتجربه تا حد زیادی به کنترل درد کمک خواهد کرد.

کنترل درد لگن باعث می شود بیمار به شرایط بهتری دست پیدا کند.

متخصصین فیزیوتراپی ما درکلینیک یادمان برای مردان که دچار اختلالاتی مانند مشکلات پروستات، مثانه و بی اختیاری ادرار و … هستند برنامه درمانی را تهیه می کنند تا به بهترین نحو ممکن از درمان ها و راهکار های فیزیوتراپی برای مدیریت مشکل شان استفاده کنند.

برای دریافت نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید.

با کلینیک فیزیوتراپی یادمان تماس بگیرید! 02188088541 – 02188074196

آدرس و اطلاعات تماس کلینیک فیزیوتراپی یادمان